Αλμυρά κράκερ με κέτσαπ και βασιλικό
Πρώτη φορά που ασχολήθηκα με αυτά, δεν είχα ιδέα αν θα βγει κάτι φαγώσιμο. Είχα όρεξη για τσιμπολόγημα (ήταν Σαββατοκύριακο και όλο γύριζα στην κουζίνα σαν λιοντάρι σε κλουβί), αλλά δεν ήθελα να μπλέκω πολύ, γιατί ήδη είχα κάνει δύο πιάτα βρώμικα την προηγούμενη μέρα. Η ιδέα με το κέτσαπ μου ήρθε, μην γελάς, γιατί δεν είχα αυγά να αλείψω τα σνακ και σκεφτόμουν να αυτοσχεδιάσω. Έτσι, δοκίμασα, με την καρδιά μου σφιγμένη, και τα έβαλα κατευθείαν στο φούρνο. Βγήκε ένα τραγανό πράγμα, με ελαφρώς πικάντικη-γλυκιά γεύση, και η βασιλικός και το τυρί έκαναν τα πάντα να φαίνονται «διαφορετικά». Από τότε, αν δεν έχω διάθεση για περίπλοκες συνταγές, βγάζω από το συρτάρι αυτή την γρήγορη εκδοχή σνακ, με κέτσαπ από πάνω, στην οποία κανείς δεν λέει «όχι».
Α, και γίνονται γρήγορα, σε μέγιστο μιάμιση ώρα τις έχεις βγάλει από το φούρνο (περίπου 30 λεπτά προετοιμασία, περίπου 15-20 λεπτά να ξεκουραστεί η ζύμη, τα υπόλοιπα στο φούρνο και με το κρύωμα στο τέλος). Για 2 μεγάλες ταψιά, δηλαδή να φτάσουν για περίπου 6 άτομα, νομίζω ότι είναι αρκετά. Δεν είναι περίπλοκες, αλλά πρέπει να μην βιάζεσαι με τη ζύμη, να έχεις υπομονή να την ανοίξεις καλά.
Γιατί τις κάνω συνέχεια; Πρώτον, γιατί εξαφανίζονται από το τραπέζι πιο γρήγορα κι από τους σπόρους σε αγώνα. Διατηρούνται τραγανές και μετά από δύο μέρες, δεν χρειάζονται αυγό, ούτε καμία περίεργη γκουρμέ τυρί, και, ειλικρινά, δεν ξέρω ποιος θα αρνιόταν κάτι ζεστό, με άρωμα βασιλικού και λίγο καραμελωμένο κέτσαπ από πάνω. Στο σπίτι μου, τις μαγειρεύω κυρίως όταν δεν θέλω να κάνω πολλή ακαταστασία και χρειάζομαι κάτι να βάλω στο τραπέζι για φίλους ή συγγενείς. Επιπλέον, ανάλογα με το τι έχεις στο ψυγείο, μπορείς να αλλάξεις τη γεύση όσο θέλεις.
Ορίστε τι χρειάζεσαι, όπως κι εγώ κινούμαι στην κουζίνα:
- Μαργαρίνη – 250 γρ (ένα κανονικό πακέτο). Δίνει την τυπική υφή στα σνακ, αν και παραδέχομαι ότι αν βάλω βούτυρο, γίνονται ακόμα καλύτερα, αλλά μερικές φορές είμαι τσιγκούνης και χρησιμοποιώ μαργαρίνη.
- Φυσικό γιαούρτι – 125 γρ (ένα μικρό βαζάκι). Βοηθά να δέσει η ζύμη και της δίνει μια ελαφριά οξύτητα. Με ελληνικό γιαούρτι γίνονται ακόμα πιο κρεμώδεις.
- Τυρί φέτα – 200 γρ. Δίνει αλάτι, ισχυρή γεύση και βοηθά να δέσει η ζύμη. Αν δεν έχεις φέτα, μπορείς να βάλεις μια πιο αλμυρή τυρί, τριμμένη.
- Μαγιά – ένα φακελάκι 7 γρ (ή 20 γρ φρέσκια μαγιά). Κάνει τη ζύμη να φουσκώσει λίγο και την κάνει πιο αφράτη από μέσα, όχι μόνο τραγανή απ' έξω.
- Ζάχαρη – ένα κουταλάκι γεμάτο. Βοηθά τη μαγιά να ενεργοποιηθεί και δεν επηρεάζει τη τελική γεύση.
- Αλεύρι – περίπου 600 γρ, αλλά πρέπει να προστεθεί σταδιακά. Εξαρτάται πολύ από το πόσο υγρό είναι το τυρί και τι είδους γιαούρτι χρησιμοποιείς. Βάζεις μέχρι να μην κολλάει η ζύμη στα χέρια.
- Αλάτι – κατά βούληση, αλλά εγώ βάζω ένα μικρό κουταλάκι για τη ζύμη και λίγο από πάνω στο τέλος.
- Ξηρός βασιλικός – δύο κουταλάκια γεμάτα για τη ζύμη και ένα ακόμα για να πασπαλίσεις από πάνω. Να φαίνεται, όχι μόνο για διακόσμηση.
- Κέτσαπ – όσο να αλείψεις κάθε σνακ πριν το ψήσιμο, δηλαδή περίπου 6-7 καλές κουταλιές για όλη την παρτίδα. Το καλύτερο είναι ένα γλυκό-πικάντικο κέτσαπ, όχι αυτό από τη συσκευή.
Ας σου πω βήμα-βήμα πώς τα καταφέρνω, αφού έχω δοκιμάσει περίπου τέσσερις παραλλαγές και έχω αποτύχει κιόλας:
1. Βγάζω τη μαργαρίνη από το ψυγείο και την αφήνω σε θερμοκρασία δωματίου. Μην αρχίσεις με αυτήν κρύα, γιατί δεν μπορείς να την ομογενοποιήσεις καθόλου. Σε ένα μεγάλο μπολ βάζω τη μαλακή μαργαρίνη με τη φέτα – ναι, να είναι και αυτή βγαλμένη νωρίτερα, όχι «πάγος».
2. Ανακατεύω καλά με ένα ξύλινο κουτάλι ή με το χέρι απευθείας, δεν πειράζει αν μείνουν μικρά κομμάτια τυριού – είναι ωραίο αν δεν είναι όλα υπερβολικά κρεμώδη.
3. Παίρνω τη μαγιά (αν είναι φρέσκια, την τρίβω με ένα κουταλάκι ζάχαρης και 2 κουταλιές ζεστό νερό), αν είναι ξηρή, την ανακατεύω μόνο με τη ζάχαρη και το γιαούρτι. Αφήνω 5 λεπτά να ενεργοποιηθεί, αν και μερικές φορές δεν έχω υπομονή και την βάζω κατευθείαν. Δεν είναι μεγάλη υπόθεση.
4. Βάζω το γιαούρτι πάνω στο μείγμα μαργαρίνης και τυριού, συν τη μαγιά. Ομογενοποιώ.
5. Τώρα προσθέτω τον ξηρό βασιλικό – 2 κουταλάκια γεμάτα. Ανακατεύω να μπει όσο το δυνατόν καλύτερα στη ζύμη.
6. Αρχίζω να προσθέτω το αλεύρι με ένα ποτήρι, όχι όλο μαζί, και ζυμώνω μέχρι η ζύμη να αποκολλάται εύκολα από το χέρι και να μην κολλάει στο μπολ. Αν είναι πολύ σφιχτή, ρίχνω λίγες σταγόνες νερού. Αν είναι μαλακή, ρίχνω λίγο αλεύρι.
7. Μόλις είναι έτοιμη η ζύμη, την αφήνω σκεπασμένη να ξεκουραστεί για περίπου 15-20 λεπτά, ώστε να ηρεμήσει η μαγιά και να μην είναι πολύ ελαστική όταν την ανοίγεις.
8. Αλευρώνω ελαφρά το τραπέζι και βάζω το φούρνο στους 180°C. Δεν έχει νόημα να τον ζεστάνεις πολύ, γιατί κινδυνεύουμε να καούν χωρίς να γίνουν τραγανά.
9. Ανοίγω τη ζύμη με τον πλάστη σε φύλλο περίπου 0,5 εκ. πάχος. Όσο πιο λεπτό είναι, τόσο πιο τραγανά βγαίνουν. Την πρώτη φορά έκανα πολύ παχιά και δεν μου άρεσαν. Κόβω λωρίδες με μια ροδέλα (ή με μαχαίρι, αλλά φαίνεται πιο ρουστίκ).
10. Βάζω χαρτί ψησίματος στο ταψί, ευθυγραμμίζω τις λωρίδες ζύμης, σε μικρή απόσταση. Αλείφω κάθε μία με πινέλο με κέτσαπ, όχι παχύ, για να μην τρέξει στο ταψί. Πασπαλίζω αλάτι και λίγο βασιλικό από πάνω.
11. Βάζω τα ταψιά στο φούρνο, στη μέση, 15-20 λεπτά. Πρέπει να τις προσέχεις μετά από 15 λεπτά, γιατί μαυρίζουν ξαφνικά. Όταν το κέτσαπ αρχίζει να γίνεται καφέ και οι άκρες γίνονται τραγανές, είναι έτοιμες. Μην τις βγάλεις πολύ νωρίς, γιατί δεν στεγνώνουν καλά.
12. Τις αφήνω 2-3 λεπτά στο ταψί, μετά τις μεταφέρω σε μια σχάρα ή σε μια ξύλινη επιφάνεια, για να μην ιδρώσουν και να παραμείνουν τραγανές.
ΧΡΗΣΙΜΕΣ ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ, ΠΑΡΑΛΛΑΓΕΣ ΚΑΙ ΙΔΕΕΣ ΣΕΡΒΙΡΙΣΜΑΤΟΣ
Χρήσιμες συμβουλές:
– Μην επιμένεις να ανακατεύεις τη μαργαρίνη μέχρι να γίνει αφρός. Δεν είναι τσουρέκι, είναι εντάξει να μείνει ελαφρώς ανόμοιο.
– Αν χρησιμοποιείς πιο αλμυρό τυρί, μην προσθέσεις αλάτι στη ζύμη, μόνο από πάνω.
– Άλειψε τα σνακ με κέτσαπ αφού τα έχεις ήδη βάλει στο ταψί – αλλιώς θα τα σηκώσεις δύσκολα και θα λερωθείς παντού.
– Μην τα σφίγγεις πολύ στο ταψί, γιατί φουσκώνουν λίγο κατά το ψήσιμο και κινδυνεύουμε να κολλήσουν μεταξύ τους.
– Αν έχεις υπομονή, μπορείς να τα αφήσεις να κρυώσουν τελείως πριν τα φας, αλλά, ειλικρινά, παραδέχομαι ότι τα έχω δοκιμάσει και ζεστά και δεν μου έχει συμβεί τίποτα.
Αντικαταστάσεις υλικών και προσαρμογές:
– Μπορείς να χρησιμοποιήσεις βούτυρο αντί για μαργαρίνη, γίνονται ακόμα πιο νόστιμα, αρκεί να είναι σε θερμοκρασία δωματίου, όχι κατευθείαν από το ψυγείο.
– Το τυρί φέτα μπορεί να αντικατασταθεί με σκληρή φέτα, λίγο πιο αλμυρή τυρί cottage ή, για μια γαλακτοκομική εκδοχή, με αλμυρό φυτικό τυρί (έχω δοκιμάσει με τριμμένο καπνιστό τόφου και βγαίνει αξιοπρεπές).
– Για μια χωρίς γλουτένη εκδοχή: χρησιμοποίησε μίγμα αλευριού χωρίς γλουτένη (έχω δοκιμάσει με ένα συνδυασμό από το κατάστημα, βγήκε ελαφρώς πιο θρυμματιστό, αλλά καλό για τσιμπολόγημα).
– Το κέτσαπ μπορεί να αντικατασταθεί με αραιωμένη σάλτσα ντομάτας με νερό και λίγο ζάχαρη και αλάτι.
– Αν δεν έχεις βασιλικό, μπορείς να χρησιμοποιήσεις ρίγανη ή αποξηραμένο δεντρολίβανο, αλλά μην το παρακάνεις – το δεντρολίβανο είναι κάπως ισχυρό.
Παραλλαγές της συνταγής:
– Πρόσθεσε στη ζύμη μια κουταλιά πάπρικας για επιπλέον γεύση.
– Για παιδιά ή για όσους είναι πιο ευαίσθητοι στο αλάτι, μπορείς να μειώσεις το τυρί και να αυξήσεις την ποσότητα του γιαουρτιού.
– Μπορείς να πασπαλίσεις από πάνω και λίγο σουσάμι ή κύμινο αν θέλεις την κλασική εκδοχή σνακ, αλλά με κέτσαπ στη βάση είναι πιο ενδιαφέρον.
– Αν θέλεις να τις κάνεις «νηστίσιμες», χρησιμοποίησε φυτικό τυρί και γιαούρτι σόγιας ή καρύδας.
Ιδέες σερβιρίσματος:
– Μπορείς να τις σερβίρεις ως σνακ με μπύρα, δίπλα σε κρύα λεμονάδα, ή ως μέρος ενός πιάτου ορεκτικών με τουρσιά.
– Είναι καλές και απλές, αλλά, αν θέλεις να ανεβάσεις το επίπεδο, βάλε δίπλα μια σάλτσα γιαουρτιού με σκόρδο ή μια κρεμώδη τυρί για αλείψιμο.
– Μου αρέσει να τις βάζω και σε πακέτο, διατηρούνται τραγανές για δύο-τρεις μέρες, οπότε είναι καλές και ως σνακ για το δρόμο.
– Για πάρτι, τις βάζω στο τραπέζι δίπλα σε άλλα σνακ, δεν μένει καμία.
Συχνές ερωτήσεις
1. Μπορώ να χρησιμοποιήσω μόνο φέτα αντί για τυρί φέτα;
Ναι, μπορείς, αρκεί να είναι αρκετά αλμυρή και ξηρή (καλύτερα σκληρή φέτα από πρόβατο). Έχω δοκιμάσει και με τυρί cottage, αλλά έπρεπε να βάλω περισσότερη αλάτι και να μειώσω λίγο το γιαούρτι, γιατί η ζύμη γίνεται πολύ μαλακή. Η γεύση είναι διαφορετική, αλλά καλές έτσι κι αλλιώς.
2. Δεν έχω μαγιά, μπορώ να βάλω μπέικιν πάουντερ;
Γίνεται, αλλά η υφή βγαίνει λίγο διαφορετική, πιο θρυμματιστή και λιγότερο ελαστική. Αν επιλέξεις μπέικιν πάουντερ, βάλε μια κουταλιά και παράλειψε το στάδιο της ζύμωσης. Μην αφήσεις τη ζύμη να ξεκουραστεί πολύ, άνοιξέ την αμέσως.
3. Μπορούν να καταψυχθούν τα σνακ αφού ψηθούν;
Ναι, το έχω δοκιμάσει κι εγώ. Βάζονται σε σακούλες zip, χωρίς να τις στοιβάζεις πολύ. Για να τις επαναφέρεις, τις βάζεις στο φούρνο για 6-7 λεπτά στους 180°C και γίνονται πάλι τραγανές.
4. Μπορεί η ζύμη να γίνει από το βράδυ και να μείνει στο ψυγείο;
Απολύτως, είναι ακόμα πιο νόστιμη, οι γεύσεις αναπτύσσονται καλύτερα. Τη βγάζεις από το ψυγείο 20-30 λεπτά πριν την ανοίξεις, για να χαλαρώσει.
5. Δεν στεγνώνουν πολύ με κέτσαπ από πάνω;
Αν τις κρατήσεις πολύ στο φούρνο, ναι, μπορεί να στεγνώσουν. Είναι σημαντικό να αλείψεις μόνο μια λεπτή στρώση, όχι πολύ παχύ, και να τις προσέχεις προς το τέλος του ψησίματος. Ένα ποιοτικό κέτσαπ, πιο παχύρρευστο, δεν καίγεται εύκολα.
Διατροφικές αξίες (περίπου, για 1 μεγάλο σνακ):
Ένα μεσαίο σνακ (περίπου 30-35 γρ) έχει γύρω στις 140-160 θερμίδες, με 7-8 γρ λιπαρών (από τη μαργαρίνη και το τυρί), περίπου 3-4 γρ πρωτεΐνης και 18-20 γρ υδατανθράκων. Τα σνακ δεν είναι διαιτητικά, αλλά δεν περιέχουν πολύ ζάχαρη, οπότε δεν είναι το είδος σνακ που θα σου ανεβάσει απότομα το σάκχαρο. Το τυρί προσφέρει λίγο ασβέστιο και πρωτεΐνες, αν και, ας είμαστε ειλικρινείς, δεν τα φτιάχνεις για τη διατροφική τους αξία. Είναι καλά για τσιμπολόγημα αντί για πατατάκια. Αν χρησιμοποιήσεις πιο αδύνατο τυρί ή ελαφριά μαργαρίνη, μειώνεις κάποιες θερμίδες, αλλά μην περιμένεις να είναι «light snacks». Για τα παιδιά, προτείνω να μην το παρακάνεις με το αλάτι από το τυρί και να επιλέγεις εκδοχές με λιγότερα λιπαρά.
Πώς διατηρούνται και ξαναζεσταίνονται
Τις κρατώ σε ένα κουτί από μέταλλο ή σε ένα μεγάλο βάζο με καπάκι. Σε θερμοκρασία δωματίου, αντέχουν καλά 3-4 μέρες, χωρίς να μαλακώσουν ή να γίνουν λασπώδεις. Αν θέλεις να τις κρατήσεις extra τραγανές, μπορείς να τις βάλεις και να αεριστούν, σε μια καθαρή πετσέτα, αλλά όχι περισσότερο από 2 μέρες (αλλιώς στεγνώνουν πολύ). Για να τις ξαναζεστάνεις, εγώ τις βάζω 5 λεπτά σε προθερμασμένο φούρνο στους 180°C ή, αν βιάζομαι, απευθείας σε ένα τηγάνι χωρίς λάδι, σε χαμηλή φωτιά, για λίγα δευτερόλεπτα από κάθε πλευρά. Δεν προτείνω το μικροκύματα, γιατί γίνονται μαλακές και χάνουν όλη τη γοητεία τους.
Έτσι φτιάχνω εγώ «σνακ με κέτσαπ και βασιλικό» όταν θέλω να χαλαρώσω με κάτι γρήγορο, χωρίς κόπο. Έχουν έντονη γεύση, είναι εύκολα προσαρμόσιμα και, ειλικρινά, οι καλύτερες τρώγονται κατευθείαν από το ταψί, όσο είναι ακόμα ζεστές.
Ανακατεύουμε τη μαργαρίνη (σε θερμοκρασία δωματίου) με το τυρί, τον κρόκο αυγού και τη μαγιά διαλυμένη σε ένα κουταλάκι ζάχαρης. Προσθέτουμε ξερή βασιλικό (χρησιμοποίησα δύο γεμάτες κουταλιές ξερού και θρυμματισμένου φύλλου βασιλικού). Ενσωματώνουμε το αλεύρι, ζυμώνοντας μέχρι η ζύμη να μην κολλάει στα χέρια μας. Αφήνουμε να ξεκουραστεί για περίπου 15 λεπτά. Ανοίγουμε τη ζύμη σε μια αλευρωμένη επιφάνεια εργασίας. Κόβουμε τα αλμυρά μπισκότα με ένα κόφτη, τα τοποθετούμε σε ένα ταψί καλυμμένο με χαρτί ψησίματος, τα αλείφουμε με κέτσαπ, πασπαλίζουμε με αλάτι και ξερή βασιλικό και στη συνέχεια ψήνουμε σε προθερμασμένο φούρνο στους 180 βαθμούς μέχρι να ροδίσουν όμορφα (η κέτσαπ θα τους δώσει μια όμορφη κεχριμπαρένια απόχρωση!). Καλή όρεξη!
Συστατικά: 1 πακέτο μαργαρίνης, 1 μικρό γιαούρτι (φυσικό), 200 γρ τυρί πρόβειο, 1 μικρό πακέτο μαγιάς, αλεύρι κατά βούληση (περίπου 600 γρ), αλάτι, 1 κουταλάκι ζάχαρη, κέτσαπ, αποξηραμένος βασιλικός
Ετικέτες: αλμυρά σνακ σνακ ορεκτικά