Σαλάτα από χαβιάρι
Είχα αρχίσει να κάνω κάτι άλλο στην κουζίνα όταν μου ήρθε στο μυαλό ότι έχω στο ψυγείο ένα βαζάκι με αλατισμένα αυγά ψαριού, ξεχασμένο πίσω από μερικά ψάρια. Δεν ξέρω πώς γίνεται, αλλά κάθε φορά που θέλω κάτι γρήγορο και νόστιμο, μου έρχονται διάφορες αναμνήσεις με τη μητέρα μου. Εκείνη συχνά έφτιαχνε σαλάτα αυγών ψαριού, όχι μόνο τις γιορτές, αλλά και όταν δεν ήξερε τι να βάλει στο τραπέζι το πρωί ή το βράδυ. Θυμάμαι ότι πάντα γινόταν χαμός για τις πρώτες φέτες ψωμιού με σαλάτα αυγών ψαριού, συν μερικές χοντροκομμένες πιπεριές δίπλα. Δοκίμασα να φτιάξω και εγώ για πρώτη φορά, χωρίς συνταγή, και βγήκε μια παχύρρευστη μάζα, σαν μια θολή πάστα. Θύμωσα και συνέχισα να προσπαθώ, και ειλικρινά, δεν νομίζω ότι υπάρχει κάτι σταθερό – ο καθένας το φτιάχνει όπως του αρέσει. Τώρα μου βγήκε ακριβώς όπως το θυμάμαι: αφράτη, ελαφρώς ξινή, με εκείνη την ωραία υφή των μικρών αυγών ψαριού, αλλά όχι κοφτερή. Αν με ρωτήσεις, πιστεύω ότι είναι μία από τις πιο τίμιες “κρέμες” για τοστ ή ως ορεκτικό. Δεν χρειάζεται πολλή φιλοσοφία.
Για να μην ξεχάσω και να σε προσανατολίσω γρήγορα: διαρκεί περίπου 30-40 λεπτά αν δουλεύεις ήρεμα, και βγαίνει για 6-8 κανονικές μερίδες (όχι μίζερες φέτες τοστ, αλλά σοβαρές φέτες ψωμιού). Η δυσκολία; Λέω ότι είναι μέτρια, κυρίως γιατί πρέπει να έχεις λίγη υπομονή στο ανακάτεμα και να μην βιαστείς με το λάδι. Δεν είναι δύσκολο, αλλά δεν μπορείς να παραλείψεις βήματα και να βγει σωστά αν βάλεις τα πάντα μαζί, καταλαβαίνεις;
Γιατί φτιάχνω συχνά αυτή τη συνταγή; Πρώτον, είναι πάντα “σωτήρια για τα υπολείμματα” – αν έχω αυγά ψαριού που έχουν μείνει, πάμ, σαλάτα. Είναι φθηνή, ταιριάζει και για πρωινό, και για γιορτινό τραπέζι, και όταν έρχονται επισκέπτες και δεν έχω διάθεση για περίπλοκα πράγματα. Και, ειλικρινά, δεν βρίσκεις στα καταστήματα κάτι που να χτυπάει αυτό που φτιάχνεις στο σπίτι. Επιπλέον, μπορείς να παίξεις με την ποσότητα κρεμμυδιού ή λεμονιού, ανάλογα με τη γεύση. Ίσως η μυρωδιά του ψαριού να μην αρέσει σε όλους, αλλά πάντα υπάρχει κάποιος που θα αδειάσει το μπολ με τα αυγά ψαριού πριν προλάβεις να το βάλεις στο τραπέζι. Ακόμα και τα παιδιά το απολαμβάνουν, ειδικά αν είναι συνηθισμένα σε ψάρι. Φτιάχνω επίσης γιατί μπορώ να ελέγξω πόσο αλάτι έχει, αν θέλω να μην νιώθω ότι είμαι στη Μαύρη Θάλασσα με άδειο στομάχι.
Στα υλικά δεν υπάρχει τίποτα περίπλοκο, αλλά έχω κάποιες παρατηρήσεις να κάνω, για να είναι ξεκάθαρο γιατί βάζω έτσι και όχι αλλιώς:
- 4 γεμάτες κουταλιές αυγά ψαριού (ή ό,τι έχεις, αν είναι από λευκό ψάρι, καλό είναι, αλλά να μην είναι πολύ αλμυρά) – η βάση, προφανώς, δίνει γεύση, υφή και “κρεμώδη” αίσθηση αν έχεις υπομονή να τα χτυπήσεις.
- 10 φέτες λευκού ψωμιού (να είναι όσο πιο παλιό ή στεγνό, μπορείς να χρησιμοποιήσεις και την κρούστα, αλλά εγώ την βγάζω αν είναι πολύ σκληρή) – αυτό είναι ο “συνδετικός παράγοντας”, για να κάνει την πάστα αφράτη, όχι συμπαγή σαν λίπος. Μπορείς να βάλεις λιγότερο, αλλά ρισκάρεις να βγει πολύ βαριά.
- 600 ml ηλιέλαιο (μη δοκιμάσεις με έξτρα παρθένο ελαιόλαδο, είναι πολύ πικρό και χαλάει όλη την ισορροπία, λέω εγώ) – όλη η μαγεία είναι στην υφή της αέρινης μαγιονέζας.
- Χυμός από μισό λεμόνι (η γεύση εξαρτάται, μπορείς να προσαρμόσεις ανάλογα με τις προτιμήσεις σου) – για να κόψει τη γεύση του ψαριού και να δώσει φρεσκάδα.
- Γάλα όσο να μουλιάσει το ψωμί (περίπου μια κούπα, ίσως και λιγότερο, βλέπεις με το μάτι) – κάνει το ψωμί πιο λεπτό από ότι αν το αφήσεις με νερό.
- 1 μέτριο κρεμμύδι, κομμένο όσο πιο ψιλό μπορείς (βάζω λευκό ή κόκκινο κρεμμύδι, ανάλογα με το τι έχω) – για τραγανότητα, γλυκύτητα, αντίθεση.
Δεν ανέφερα το αλάτι, γιατί τα αλατισμένα αυγά ψαριού δεν χρειάζονται, αλλά αν έχεις ωμά ή μη αλατισμένα αυγά, βάζεις κατά βούληση, μη σφίγγεις, αλλά ούτε να είναι σαν αλμυρό νερό.
1. Ξεκινώ με το ψωμί: το κόβω σε φέτες, βγάζω την κρούστα αν είναι σκληρή, το σπάω σε κομμάτια και το ρίχνω σε ένα μπολ με κρύο γάλα. Δεν χρειάζεται να είναι μπάνιο, αλλά όσο να μουλιάσει. Το αφήνω εκεί για 10-15 λεπτά, όσο να μαλακώσει καλά. Έχω δοκιμάσει και με νερό, αλλά το γάλα φαίνεται ότι το κάνει πιο κρεμώδες, όχι τόσο ξηρό. Αφού μαλακώσει, το στραγγίζω όσο μπορώ, αλλά όχι μέχρι να το κάνω σκόνη, μόνο ώστε να μην τρέχει γάλα από αυτό.
2. Χωριστά, παίρνω ένα βαθύ μπολ, βάζω τα αυγά ψαριού (να μην έχουν νερό μέσα, τα στραγγίζω αν έχουν αφήσει υγρό) και αρχίζω να τα χτυπάω με ένα ξύλινο κουτάλι (δεν ξέρω αν υπάρχει κανόνας, αλλά η μητέρα μου πάντα τα έκανε με ξύλινο κουτάλι, έτσι κάνω και εγώ). Εδώ χρειάζεται υπομονή: ρίχνω το λάδι σιγά-σιγά, ανακατεύω καλά, μετά πάλι λάδι, πάλι ανακατεύω. Δεν μπορείς να ρίξεις όλο το λάδι μαζί, γιατί θα κόψει ή θα βγει πολύ λαδερό. Πού και πού, ρίχνω και μερικές σταγόνες χυμό λεμονιού. Θα δεις ότι αρχίζει να γίνεται πιο ανοιχτόχρωμο και να αυξάνεται σε όγκο.
3. Αφού νιώσω ότι έχει δέσει (περίπου μετά τη μισή ποσότητα λαδιού), αρχίζω να προσθέτω σιγά-σιγά κομμάτια από το στραγγισμένο ψωμί. Βάζω το μίξερ στη δουλειά, όχι πολύ, μόνο για να ομογενοποιηθεί – έχω ανακαλύψει ότι αν χτυπήσεις πολύ, γίνεται σαν βούτυρο, χωρίς υφή. Άρα: λίγο ψωμί, λάδι σιγά-σιγά, χυμό λεμονιού, χτυπάω, πάλι ψωμί, πάλι λάδι... Συνεχίζω μέχρι να τελειώσει το ψωμί και σχεδόν όλο το λάδι. Δοκιμάζω ενδιάμεσα, για να μην βάλω πολύ λεμόνι. Μπορεί να συμβεί να μην χρειαστεί όλο το λάδι, εξαρτάται από το πόσο μεγάλα είναι τα αυγά ψαριού, πόσο έχουν απορροφήσει από το γάλα κ.λπ.
4. Όταν φτάσω στην υφή που μου αρέσει (ούτε πολύ παχύ, ούτε πολύ μαλακό, να στέκεται στο κουτάλι, αλλά να μην είναι σφιχτό), προσθέτω το ψιλοκομμένο κρεμμύδι. Αυτό είναι που δίνει άλλη γεύση, δεν το βάζω από την αρχή γιατί οξειδώνεται και γίνεται πικρό αν μείνει πολύ στην ζεστή πάστα από το μίξερ.
5. Ανακατεύω τελευταία φορά με το κουτάλι και αφήνω όλα να ξεκουραστούν 10-15 λεπτά στο ψυγείο. Είναι ακόμα καλύτερη αφού μείνει στο ψυγείο, λέω εγώ.
Χρήσιμες συμβουλές
Μην σε πειράζει να χρησιμοποιήσεις το μίξερ από την αρχή, ειδικά αν έχεις πιο ευαίσθητα αυγά ψαριού (όπως αυγά από κυπρίνο ή πέρκα, για παράδειγμα). Τα αυγά από καραβίδα είναι πιο ανθεκτικά, αλλά και πάλι πρόσεξε να μην τα κάνεις πολτό, γιατί δεν είναι το ίδιο ευχάριστο. Αν έχεις πολύ αλμυρά αυγά ψαριού, βάλτα σε ένα σουρωτήρι, ξέπλυνε τα γρήγορα με κρύο νερό και στέγνωσέ τα με χαρτί κουζίνας, αλλά μην τα αφήσεις πολύ στο νερό, γιατί χάνουν τη γεύση τους.
Όταν ρίχνεις το λάδι, μην το ρίξεις γρήγορα – είναι σαν τη μαγιονέζα, αν κόψει, δύσκολα μπορείς να το διορθώσεις. Ο χυμός λεμονιού, το ίδιο, μην το βάλεις όλο μαζί. Δοκίμασε στην πορεία, γιατί μερικές φορές και τα αυγά ψαριού έχουν ήδη μια ελαφρώς ξινή γεύση, εξαρτάται από το πού είναι.
Αν θέλεις να βγει πιο αφράτη, μπορείς να χτυπήσεις λίγο περισσότερο στο τέλος, αλλά μην επιμείνεις εμμονικά.
Αντικαταστάσεις και προσαρμογές
Μπορείς να χρησιμοποιήσεις οποιοδήποτε είδος αυγών ψαριού έχεις, αλλά η αλήθεια είναι ότι αυτά από κυπρίνο ή καραβίδα έχουν την καλύτερη υφή για σαλάτα. Τα αυγά από ρέγγα είναι πολύ λεπτά και πικραίνουν εύκολα, αυτά από πέρκα είναι πολύ ευαίσθητα και πρέπει να τα χειριστείς με προσοχή.
Για την χωρίς γλουτένη έκδοση: το κλασικό ψωμί αντικαθίσταται με ψωμί χωρίς γλουτένη ή ακόμη και με ψίχα χωρίς γλουτένη, αλλά να είναι παλιό, αλλιώς θα κάνει την πάστα κολλώδη. Έχω δοκιμάσει και με βρασμένο πατάτα, αλλά δεν είναι το ίδιο αφράτη.
Αν θέλεις να είναι διαιτητική, μπορείς να μειώσεις το λάδι στο μισό και να βάλεις περισσότερο ψωμί. Είναι πιο ελαφριά, αλλά όχι τόσο βελούδινη.
Κάποιοι αντικαθιστούν το γάλα με κρύο ανθρακούχο νερό, λέγοντας ότι αερίζει καλύτερα τη σύνθεση – ειλικρινά, δεν έχω νιώσει καμία σημαντική διαφορά, ίσως μόνο βγαίνει πιο ελαφριά στη γεύση.
Προτάσεις σερβιρίσματος
Πάντα ταιριάζει με φρυγανισμένο ψωμί, αλλά και με ψωμάκια, μπαγκέτα ή ακόμα και αλμυρά μπισκότα. Στο σπίτι μας, είναι απαραίτητο να υπάρχει πιπεριά δίπλα, αλλά ταιριάζει τέλεια και με ντοματίνια, αγγούρια ή καρότα σε λωρίδες, ειδικά για τα παιδιά.
Είναι καλή και ως γέμιση για βραστά αυγά (κομμένα στη μέση), ή ανάμεσα σε δύο φέτες ψωμιού, σαν γρήγορο σάντουιτς.
Ως ποτό, ταιριάζει με κάτι αναψυκτικό – ανθρακούχο νερό ή ακόμα και μια ελαφριά μπύρα. Σε πιο γιορτινές περιστάσεις, ταιριάζει με ένα ποτήρι ξηρού λευκού κρασιού, αλλά να μην είναι πολύ αρωματισμένο, γιατί καλύπτει τη γεύση των αυγών ψαριού.
Συχνές ερωτήσεις
Τι κάνω αν η σαλάτα μου από αυγά ψαριού έχει κόψει;
Αν νομίζεις ότι έχει κόψει (δηλαδή δεν δένει πια και φαίνεται ότι το λάδι επιπλέει από πάνω), πάρε μια κουταλιά από την “κομμένη” πάστα, βάλ' την σε ένα καθαρό μπολ και προσπάθησε να την “αναστήσεις” από την αρχή με μερικές σταγόνες κρύου νερού ή χυμού λεμονιού, ανακατεύοντας δυνατά. Σταδιακά, ενσωμάτωσε το υπόλοιπο και δες αν δένει ξανά.
Μπορώ να χρησιμοποιήσω μόνο το μίξερ;
Μπορείς, αλλά προτείνω να ξεκινήσεις με το ξύλινο κουτάλι ή το σύρμα. Το μίξερ, ειδικά αυτό με τις λεπίδες, τείνει να “καταστρέφει” την υφή των αυγών ψαριού και η πάστα θα είναι πιο ομοιογενής, αλλά και πιο βαριά. Αν δεν σε νοιάζει η υφή και θέλεις να είναι γρήγορα, χρησιμοποίησε το μίξερ, αλλά μην επιμείνεις πολύ.
Πόσο καιρό μπορώ να διατηρήσω τη σαλάτα στο ψυγείο;
Αντέχει καλά 3-4 ημέρες στο ψυγείο, σε αεροστεγές δοχείο. Μετά από 2 ημέρες, η γεύση του κρεμμυδιού ενισχύεται και η υφή μπορεί να γίνει λίγο πιο σφιχτή (δένεται λίγο περισσότερο).
Μπορώ να μην βάλω καθόλου κρεμμύδι;
Φυσικά, αν δεν σου αρέσει, μην το βάλεις. Μπορείς να το αντισταθμίσεις με λίγο ξύσμα λεμονιού ή μια σταγόνα μουστάρδας για άλλη οξύτητα, αλλά δεν θα έχει την ίδια “τραγανότητα”.
Μπορώ να φτιάξω τη συνταγή με αυγά ψαριού από το εμπόριο, ήδη αλατισμένα;
Ναι, αλλά διάβασε καλά την ετικέτα, κάποια έχουν ήδη λάδι ή άλλες προσθήκες. Δοκίμασε πρώτα και δες πόσο αλάτι χρειάζεται ακόμα και πόσο ψωμί μπορεί να χρειαστεί.
Μπορώ να προσθέσω άλλα μπαχαρικά ή υλικά;
Κάποιοι βάζουν μια πρέζα λευκό πιπέρι ή λίγο μουστάρδα, αλλά λέω ότι δεν είναι απαραίτητο. Μπορείς να δοκιμάσεις, αλλά μην καλύψεις τη γεύση των αυγών ψαριού – είναι κρίμα.
Διατροφικές αξίες (προσεγγιστικά)
Μια μερίδα σαλάτας αυγών ψαριού (περίπου 60-70g, όσο χωράει σε δύο φέτες ψωμιού) έχει, ρεαλιστικά, μεταξύ 250 και 350 θερμίδων, ανάλογα με πόσο λάδι και πόσο ψωμί έχεις βάλει. Τα αυγά ψαριού παρέχουν λίγη πρωτεΐνη (περίπου 5-6g/μερίδα), το υπόλοιπο είναι λίπος (αλλά όχι υπερβολικό, αν δεν έχεις βάλει όλο το λάδι της συνταγής). Το ψωμί προσφέρει κάποιους υδατάνθρακες, και όχι πολλές φυτικές ίνες. Το λίπος είναι κυρίως ακόρεστο, από το ηλιέλαιο, που δεν είναι κακό, αλλά ούτε πρέπει να υπερβάλλεις με τις μερίδες, ειδικά αν έχεις υψηλή χοληστερίνη. Το λεμόνι και το κρεμμύδι δεν επηρεάζουν σοβαρά τα διατροφικά στοιχεία. Στο σύνολό τους, δεν είναι μια θερμιδική βόμβα αν τρως με μέτρο, αλλά ούτε είναι “διαιτητική τροφή”. Αν θέλεις πιο ελαφριά, μείωσε το λάδι ή βάλε περισσότερο ψωμί, αλλά δεν θα έχει την ίδια πλούσια γεύση.
Πώς διατηρείται και ξαναζεσταίνεται
Στο ψυγείο, σε κλειστό δοχείο, αντέχει χωρίς προβλήματα 3-4 ημέρες, αλλά μην βάζεις βρώμικες ή υγρές κουτάλες μέσα, γιατί χαλάει πιο γρήγορα. Αν έχει αφήσει λίγο λάδι από πάνω αφού έχει μείνει στο ψυγείο, ανακάτεψε καλά πριν σερβίρεις. Δεν προτείνω να την καταψύξεις, η υφή βγαίνει περίεργη μετά την απόψυξη – είναι καλύτερη φρέσκια. Δεν “ξαναζεσταίνεται”, σερβίρεται κρύα, το πολύ σε θερμοκρασία δωματίου, αν θέλεις να την βάλεις σε τοστ ή σε φέτες φρυγανισμένου ψωμιού. Αυτά είναι, δεν είναι μεγάλη φιλοσοφία, αλλά είναι ακριβώς η συνταγή που μαζεύει τον κόσμο γύρω από το τραπέζι χωρίς να σε μπερδεύει.
1. Σε ένα μπολ έβαλα ψωμί να μουλιάσει με γάλα. Μετά το στίψα και το έβαλα στην άκρη. 2. Σε ένα πιο ψηλό μπολ έβαλα τα αυγά ψαριού (είχα αλμυρά αυγά) και άρχισα να τα χτυπάω με μια ξύλινη κουτάλα, προσθέτοντας σιγά-σιγά λάδι και λίγο χυμό λεμονιού μέχρι να φουσκώσουν λίγο. 3. Έπειτα πρόσθεσα λίγο από το στυμμένο ψωμί, συνεχίζοντας να ανακατεύω με το μίξερ αυτή τη φορά, και προσθέτοντας λάδι και χυμό λεμονιού. Χτύπησα για 1 λεπτό, μετά πρόσθεσα περισσότερα ψωμιά και συνέχισα να ανακατεύω με λάδι... μέχρι να τελειώσει το ψωμί. Στο τέλος, όταν τελείωσα, πρόσθεσα ψιλοκομμένο κρεμμύδι και ανακάτεψα. Καλή όρεξη!!!
Προσθέστε αλάτι μόνο αν είναι απαραίτητο, τα αυγά ψαριού μου δεν χρειάστηκαν γιατί ήταν αλμυρά. Μπορείτε επίσης να μουλιάσετε το ψωμί σε κρύο νερό.
Συστατικά: 4 κουταλιές της σούπας αυγά κυπρίνου, 10 φέτες ψωμί, 600ml ηλιέλαιο, χυμός από 1/2 λεμόνι, γάλα, 1 κρεμμύδι
Ετικέτες: σαλάτα από αυγά ψαριού