Μαύρη Κέικ Καρύδας, Vegan
Δεν μπορώ να ξεχάσω την πρώτη φορά που ασχολήθηκα με αυτό το θέμα. Ήθελα 'κάτι γλυκό για νηστεία', αλλά όχι οποιοδήποτε γλυκό, αλλά ένα που να μην είναι δύσκολο να το φας, να μην σου φαίνεται ότι τρως χαρτόνι. Τότε δεν ήξερα ότι αν προσθέσεις αρκετό καρύδα και λίγο σοβαρό κακάο, βγαίνει κάτι νόστιμο, ακριβώς όταν έχεις όρεξη για γλυκό χωρίς να ψάχνεις όλη την πόλη για περίπλοκα υλικά. Θυμάμαι ότι έβαλα λίγο παραπάνω νερό στη σύνθεση, έτσι, απλά και σκεφτόμουν ότι θα είναι καταστροφή. Αλλά στην πραγματικότητα βγήκε ακόμα πιο αφράτο από ό,τι περίμενα, οπότε από τότε δεν αγχώνομαι για τα γραμμάρια. Ένα βράδυ, αφού όλοι στο σπίτι πήγαν για ύπνο, ξύπνησα ξανά με όρεξη για γρήγορο γλυκό. Και πάλι το έφτιαξα. Χωρίς προσδοκίες, γιατί δεν έχω υπομονή για 'ζαχαροπλαστική' με απαιτήσεις. Αυτή η μικρή ταψί, ο αναδευτήρας και τα υπόλοιπα έκαναν όλη τη δουλειά. Έχω ήδη συνηθίσει τη μυρωδιά σοκολάτας και καρύδας που σε χτυπάει όταν ανοίγεις την πόρτα του φούρνου, οπότε το συσχετίζω με ήσυχες βραδιές, ποτέ με αποτυχίες.
Συνολικός χρόνος; Περίπου μία ώρα, από τις οποίες τα μισά είναι μόνο ο φούρνος να δουλεύει και εσύ με τον καφέ ή τη σειρά σου. Το γλυκό είναι μικρό, για περίπου 8-9 μερίδες. Επίπεδο; Θα έλεγα 'για οποιονδήποτε ξέρει να χρησιμοποιεί έναν αναδευτήρα και έναν φούρνο'. Ειλικρινά, δεν είναι τίποτα περίπλοκο, ακόμα κι αν το κάνεις για πρώτη φορά.
Γιατί το επαναλαμβάνω τόσο συχνά; Είναι υπερβολικά οικονομικό, δεν χρειάζεσαι τίποτα ιδιαίτερο. Χωρίς αυγά, χωρίς βούτυρο, όλα από την ντουλάπα. Στην πράξη, είναι ακριβώς το είδος του γλυκού που σε βγάζει από την πείνα ή την επιθυμία χωρίς να αδειάσεις το πορτοφόλι. Είναι καλό ακόμα και την δεύτερη ή τρίτη μέρα, κάτι που σπάνια βλέπεις σε άλλα vegan/νηστίσιμα γλυκά. Επιπλέον, είναι κατάλληλο για πακέτο, στο δρόμο ή στο γραφείο, δεν μαλακώνει περίεργα, δεν στάζει, δεν κάνει τρικ.
ΣΥΣΤΑΤΙΚΑ. Δεν μπορείς να κάνεις λάθος αν τηρήσεις κάπως τις ποσότητες, αλλά να σου πω και γιατί είναι καλά όπως είναι:
Άσπρη αλεύρι – 380 γρ. Ναι, μπορείς να βάλεις και ολικής, αλλά βγαίνει πιο πυκνό και όχι τόσο αφράτο. Ο ρόλος είναι να δένει τα πάντα, δεν θέλουμε να έχεις όρεξη για αέρα.
Σκόνη κακάο – 50 γρ. Μην είσαι τσιγκούνης, χρειάζεται πραγματικά για να νιώσεις τη γεύση.
Ζάχαρη – 150 γρ. Εγώ βάζω απλή λευκή ζάχαρη, αλλά μπορείς να δοκιμάσεις και καστανή ή καρύδας. Μην βάζεις παραπάνω, γιατί δεν θέλουμε να κουράσουμε το πάγκρεας.
Φλούδες καρύδας – 80 γρ. Αυτό δίνει την υφή που σε κάνει να θέλεις άλλο ένα κομμάτι. Συν αρώματα, προφανώς.
Νερό – 530 μλ. Μην ρωτάς γιατί τόσο πολύ, πραγματικά λειτουργεί. Σε βοηθά να βγει υγρό, όχι ξηρό.
Λάδι – 60 μλ. Ηλιέλαιο, κατά προτίμηση. Μπορείς να το αντικαταστήσεις με κάποιο άλλο ουδέτερο, αλλά μην χρησιμοποιήσεις ελαιόλαδο, η γεύση είναι περίεργη.
Σιρόπι πεύκου – 60 μλ. Αυτό είναι για όποιον το έχει στην ντουλάπα. Μπορείς και χωρίς αυτό, μπορείς να βάλεις σιρόπι αγαύης, σιρόπι σφενδάμου ή ακόμα και μέλι αν δεν κάνεις αυστηρή νηστεία. Δίνει μια αίσθηση αρώματος. Μια φορά το ξέχασα και βγήκε πάλι καλό.
Σόδα – 1 ¾ κουταλάκι του γλυκού. Βοηθάει το κέικ να φουσκώσει, απλό.
Ξύδι – 1 κουταλάκι του γλυκού. Αντιδρά με τη σόδα για να κάνει αντίδραση, οπότε μην το παραλείψεις. Απλό ξύδι, καμία φιλοσοφία.
Διακόσμηση: Κομμάτια πικρής σοκολάτας – όσο θέλεις, τουλάχιστον 40-50 γρ. Εγώ σπάζω τη σοκολάτα σε κομμάτια και την αφήνω να λιώσει από πάνω όταν βγάζω το γλυκό από το φούρνο.
ΠΩΣ ΤΟ ΚΑΝΩ, ΒΗΜΑ ΒΗΜΑ:
1. Προθερμαίνω τον φούρνο στους 190°C. Δεν ασχολούμαι με τη σύνθεση χωρίς να ανάψω τον φούρνο, να είναι ζεστός όταν είναι έτοιμο το κέικ.
2. Παίρνω ένα μεγάλο μπολ και βάζω το αλεύρι, το κακάο και τις φλούδες καρύδας. Ανακατεύω καλά, έτσι στεγνό, ώστε να μην μείνουν σβώλοι κακάου κάπου. Αν παραλείψεις αυτό το βήμα, ρισκάρεις να έχεις ρίγες μη αναμεμειγμένου κακάου. Τίποτα δραματικό, αλλά δεν φαίνεται ωραίο.
3. Ξεχωριστά, σε μια κούπα, συνδυάζω το νερό, τη ζάχαρη, το λάδι και το σιρόπι πεύκου. Είναι σημαντικό να λιώσει η ζάχαρη κάπως. Δεν βάζω τη σόδα και το ξύδι εδώ, μόνο μετά.
4. Ρίχνω τα υγρά πάνω από τα στεγνά και παίρνω τον αναδευτήρα στο χέρι. Δεν χρειάζεται να ανακατέψεις σαν τρελός, μόνο να μην μείνει αλεύρι στις άκρες. Σε μένα διαρκεί το πολύ 2 λεπτά, ούτε περισσότερο ούτε λιγότερο.
5. Στο τέλος, η σόδα και το ξύδι: ρίχνω το ξύδι απευθείας πάνω στη σόδα που είναι πασπαλισμένη πάνω στη ζύμη, κατευθείαν στο μπολ. Δημιουργεί αφρό, είναι φυσιολογικό. Ανακατεύω γρήγορα μερικές φορές, μόνο για να διανεμηθεί, μετά έτοιμο, δεν ανακατεύω άλλο, δεν επιμένω.
6. Ετοιμάζω το ταψί: για μένα ταιριάζει τέλεια ένα 20x20 εκ., μικρό και βαθύ. Το αλείφω με λίγο λάδι, μετά βάζω και χαρτί ψησίματος ή, αν δεν έχω, πασπαλίζω με αλεύρι.
7. Ρίχνω τη σύνθεση στο ταψί, ισιώνω όσο μπορώ με μια σπάτουλα ή ακόμα και με τον αναδευτήρα. Δεν είναι απαιτητική.
8. Βάζω το ταψί στον φούρνο, στη μεσαία ράφι, και ξεχνάω για περίπου 35-45 λεπτά. Μετά από περίπου 35 λεπτά, βάζω μια οδοντογλυφίδα - αν βγει καθαρή, το κέικ είναι έτοιμο. Αν όχι, το αφήνω 5-10 λεπτά ακόμα. Μην ανοίγεις τον φούρνο κάθε 5 λεπτά, γιατί θα πέσει το κέικ τελείως.
9. Βγάζω το ταψί, και το κέικ είναι ακόμα ζεστό. Είναι η στιγμή να βάλω τα κομμάτια πικρής σοκολάτας από πάνω. Τα αφήνω να λιώσουν φυσικά, δεν τα απλώνω, απλά πιέζω λίγο με ένα κουτάλι, για να κολλήσουν στο κέικ.
10. Ιδανικά, θα ήταν καλό να το αφήσεις να κρυώσει τελείως πριν το κόψεις. Αλλά δεν θα σε κρίνω αν κλέψεις ένα ζεστό κομμάτι.
ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ, ΠΟΙΚΙΛΙΕΣ ΚΑΙ ΙΔΕΕΣ ΣΕΡΒΙΡΙΣΜΑΤΟΣ
ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ
Μην προσπαθήσεις να βγάλεις το κέικ από το ταψί όσο είναι ζεστό - μπορεί να σπάσει ή να θρυμματιστεί. Εγώ το δοκίμασα και κατέληξα να το τρώω κατευθείαν με το κουτάλι, δεν είναι κακό, αλλά δεν είναι και αισθητικό.
Μην πανικοβάλλεσαι αν σου φαίνεται η σύνθεση πολύ υγρή. Έτσι πρέπει να είναι! Κατά το ψήσιμο δένει.
Αν χρησιμοποιήσεις αδύνατο κακάο (τα φτηνά από το ράφι), δεν θα είναι πολύ έντονη η γεύση. Μπορείς να βάλεις 10 γρ. παραπάνω αν θέλεις πιο σοκολατένιο.
ΜΗΝ γεμίσεις το ταψί μέχρι επάνω, άφησε χώρο γιατί θα φουσκώσει. Μια φορά μου ξέφυγε και πλημμύρισε όλο τον φούρνο.
Αν θέλεις πιο γλυκό, μπορείς να αυξήσεις τη ζάχαρη στα 170-180 γρ., αλλά για μένα φαίνεται πολύ.
ΑΝΤΙΚΑΤΑΣΤΑΣΕΙΣ
Μπορείς να αλλάξεις το άσπρο αλεύρι με ολικής αλέσεως (βγαίνει πιο πυκνό) ή, αν θέλεις χωρίς γλουτένη, δοκίμασα με μίγμα για γλυκά χωρίς γλουτένη και λειτούργησε λογικά. Δεν είναι το ίδιο αφράτο, αλλά είναι βρώσιμο.
Αντί για σιρόπι πεύκου, χρησιμοποίησε μέλι (αν δεν είναι νηστεία), σιρόπι σφενδάμου ή άφησέ το τελείως έξω και βάλε 20 ml νερού παραπάνω.
Μπορείς να βάλεις μισό φυτικό γάλα αντί για νερό (καρύδα, αμύγδαλο, βρώμη), αν θέλεις πιο πλούσια γεύση, αλλά δεν είναι υποχρεωτικό.
Η ζάχαρη μπορεί να αντικατασταθεί με ερυθριτόλη, αν και η γεύση δεν είναι ταυτόσημη.
Το ηλιέλαιο μπορεί να αντικατασταθεί με οποιοδήποτε ουδέτερο λάδι, συμπεριλαμβανομένου του λιωμένου καρύδας, αλλά μην βάλεις βούτυρο/μαργαρίνη, αλλάζει πολύ την υφή.
ΠΟΙΚΙΛΙΕΣ
Αν θέλεις να φαίνεται γιορτινό, βάλε από πάνω, πριν το ψήσιμο, μερικές φλούδες καρύδας ή ψιλοκομμένα καρύδια.
Αντί για πικρή σοκολάτα από πάνω, δοκίμασε κρέμα κακάο με φυστικοβούτυρο ή μαρμελάδα κερασιού.
Για πιο ξινή γεύση, μπορείς να προσθέσεις στη ζύμη 2-3 κουταλιές ξινής μαρμελάδας (βατόμουρο, βερίκοκο).
Εγώ δοκίμασα και με αποξηραμένα φρούτα στη ζύμη, δεν ήταν κακό.
Αν θέλεις να είναι πραγματικά χαμηλών θερμίδων, αφαίρεσε τη σοκολάτα από πάνω και μείωσε τη ζάχαρη, αλλά θα χάσεις από τη γοητεία.
ΣΕΡΒΙΡΙΣΜΑ
Πηγαίνει με όλα: μαύρο καφέ, τσάι ή ακόμα και κρύο φυτικό γάλα. Σε ειδικές περιστάσεις, το βάζω σε πιατέλα και τρίβω επιπλέον σοκολάτα από πάνω. Είναι καλή σκέτη, αλλά αν έχεις όρεξη, βάλε και μια δόση φυτικής κρέμας ή γιαούρτι καρύδας δίπλα.
ΣΥΧΝΕΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ
Μπορώ να χρησιμοποιήσω άλλο είδος αλευριού;
Ναι, αλλά εξαρτάται από το τι θέλεις να πετύχεις. Το αλεύρι ολικής αλέσεως κάνει το γλυκό πιο πυκνό, ενώ οι μίξεις χωρίς γλουτένη αλλάζουν την υφή του, μερικές φορές βγαίνει λίγο πιο 'σκονισμένο'. Δεν είναι για πέταμα, αλλά μην περιμένεις την αφράδα του γλυκού με αυγά.
Πώς μπορώ να κάνω το κέικ πιο υγρό;
Μην βάζεις περισσότερη αλεύρι από ό,τι λέει. Αν έχεις φούρνο πολύ δυνατό και βλέπεις ότι μετά από 35 λεπτά η οδοντογλυφίδα βγαίνει καθαρή, βγάλε το γλυκό, μην το στεγνώσεις πολύ. Μερικοί βάζουν και 2 κουταλιές λάδι παραπάνω αν θέλουν πολύ υγρό κέικ, αλλά μην το παρακάνεις.
Μπορεί να γίνει χωρίς καρύδα;
Μπορείς, αλλά δεν θα έχει την ίδια υφή και γεύση. Αντικατέστησέ το με ψιλοκομμένα καρύδια ή άφησέ το τελείως έξω, αλλά βάλε 20 γρ. αλεύρι παραπάνω.
Γιατί το κέικ αφήνει μετά που το βγάζω από το φούρνο;
Είναι φυσιολογικό να πέφτει λίγο, ειδικά επειδή είναι χωρίς αυγά. Αν πέσει πολύ, ίσως έχεις ανακατέψει πολύ ή έχεις ανοίξει τον φούρνο πολύ νωρίς.
Μπορώ να το κάνω εκ των προτέρων για καλεσμένους;
Ναι, στην πραγματικότητα είναι καλύτερο μετά από λίγες ώρες. Μπορείς να το κάνεις μία μέρα πριν και να το κρατήσεις στο ψυγείο. Βγάλε το 30 λεπτά πριν το σερβίρισμα για να μην είναι κρύο 'από το ψυγείο'.
ΔΙΑΤΡΟΦΙΚΕΣ ΑΞΙΕΣ (ανά μερίδα, σε 9 κομμάτια)
Δεν λέω ότι είναι επιδόρπιο διατροφής, αλλά ούτε και θερμιδική βόμβα σε σύγκριση με άλλα γλυκά. Μια μερίδα έχει περίπου 280-300 kcal, εκ των οποίων περίπου το 40% είναι υδατάνθρακες (ζάχαρη και αλεύρι), 10-12% πρωτεΐνες (κυρίως από καρύδα και αλεύρι) και το υπόλοιπο είναι λιπαρές ουσίες (από λάδι και σοκολάτα). Είναι χωρίς χοληστερόλη, χωρίς λακτόζη, χωρίς αυγά, επομένως είναι κατάλληλο και για άτομα με δυσανεξίες. Αν μειώσεις τη ζάχαρη στα 100 γρ. και παραλείψεις τη σοκολάτα, θα μειώσεις πολύ τις θερμίδες, αλλά λέω ότι χάνει από τη γοητεία. Χωρίς γλουτένη βγαίνει με ειδικό μίγμα, αλλά δεν μειώνει πολύ τον αριθμό των θερμίδων.
ΠΩΣ ΝΑ ΔΙΑΤΗΡΗΘΕΙ ΚΑΙ ΝΑ ΞΑΝΑΖΕΣΤΑΘΕΙ
Διατηρείται καλά για 2-3 ημέρες σε θερμοκρασία δωματίου, σε καλυμμένο δοχείο. Στο ψυγείο αντέχει 4-5 ημέρες, αλλά μετά την δεύτερη ημέρα σκληραίνει λίγο, ειδικά χωρίς λάδι. Αν θέλεις να θυμηθείς την απαλή υφή, ζέστανε κάθε κομμάτι για 10-15 δευτερόλεπτα στο φούρνο μικροκυμάτων, βγαίνει πάλι σαν φρέσκο από τον φούρνο. Είναι καλή και κρύα, αλλά ζεστή η γεύση της σοκολάτας είναι πιο έντονη. Δεν προτείνω την κατάψυξη, η υφή αλλάζει. Αν έχεις καλεσμένους, κόβεις μόλις έχει κρυώσει τελείως, αλλιώς ρισκάρεις να σπάσει.
Αυτά είναι όλα. Αν κάποια στιγμή μείνει ακατανάλωτη, πες μου πώς τα κατάφερες. Σε εμένα εξαφανίζεται πριν κρυώσει τελείως.
Συστατικά: Βάση: 380 γρ αλεύρι, 150 γρ ζάχαρη, 530 ml νερό, 50 γρ κακάο, 80 γρ νιφάδες καρύδας, 60 ml λάδι ηλιόσπορου, 60 ml σιρόπι ελάτης, 1 και 3/4 κουταλάκι του γλυκού μαγειρική σόδα, 1 κουταλάκι του γλυκού ξίδι. Διακόσμηση: κομμάτια πικρής σοκολάτας.
Ετικέτες: μπράουνι vegan σοκολατένιο κέικ συνταγές νηστείας