Κέικ Αρλεκίν
Κέικ Αρλεκίν
Έχω φτιάξει αυτό το κέικ πολλές φορές, κυρίως όταν θέλω κάτι που να μου θυμίζει τα γλυκά της παιδικής μου ηλικίας. Δεν είναι περίπλοκο, αλλά πρέπει να έχεις υπομονή με τα φύλλα και να τα ανοίγεις ένα-ένα, όπως απαιτεί η κλασική συνταγή. Τα στρώματα με τη μαρμελάδα αγριοτριανταφυλλιάς, τη μαρμελάδα κυδωνιού και την απλή γλάσα από κρόκο αυγού του δίνουν αυτή τη γεύση που είναι εύκολα αναγνωρίσιμη.
Γρήγορες πληροφορίες
Συνολικός χρόνος: περίπου 2 ώρες (συμπεριλαμβανομένης της ψύξης της ζύμης και της τελικής ψύξης του κέικ)
Χρόνος προετοιμασίας: 30-40 λεπτά (συν 1 ώρα ψύξη ζύμης)
Χρόνος ψησίματος: 4 φύλλα x 10 λεπτά + 10 λεπτά για τη γλάσα
Μερίδες: 16-20 (ένα κλασικό ταψί)
Δυσκολία: μέτρια
Τύπος συνταγής: κέικ με φύλλα, γλυκό για ειδικές περιστάσεις ή γιορτές
Υλικά
Φύλλα:
420 γρ. λευκό αλεύρι
280 γρ. βούτυρο (σε θερμοκρασία δωματίου)
100 γρ. ζάχαρη άχνη
1 αυγό
1 πρέζα αλάτι
1 φακελάκι βανιλίνη
Γέμιση:
μαρμελάδα αγριοτριανταφυλλιάς (στρώμα 1 και 3)
5 κουταλιές μαρμελάδα κυδωνιού
5 κουταλιές φυτική σαντιγί Hulala
Γλάσα:
3 κρόκοι αυγού
140 γρ. ζάχαρη άχνη
15 ml χυμός λεμονιού
Διακόσμηση:
χρωματιστές καραμέλες ζάχαρης
κρύσταλλοι ζάχαρης
Μέθοδος παρασκευής
1. Ζύμη για φύλλα
Σε ένα μεγάλο μπολ, βάζεις το αλεύρι, το μαλακό βούτυρο (να μην είναι κρύο), τη ζάχαρη άχνη, το αυγό, το αλάτι και τη βανιλίνη. Ανακάτεψε καλά με το χέρι ή με μια σπάτουλα, μέχρι να σχηματιστεί μια ελαστική ζύμη. Δεν χρειάζεται να ζυμωθεί πολύ, μόνο όσο να ενωθούν όλα τα υλικά. Όταν έχεις μια ομοιογενή ζύμη, κάλυψέ την και βάλ' την στο ψυγείο για τουλάχιστον μία ώρα. Η ζύμη δουλεύεται πιο εύκολα αφού έχει μείνει στο ψυγείο.
2. Διαίρεση και άνοιγμα των φύλλων
Βγάλε τη ζύμη από το ψυγείο και χώρισέ την σε 4 ίσα μέρη. Δούλεψε με ένα κομμάτι, ενώ τα υπόλοιπα τρία παραμένουν στο ψυγείο μέχρι να έρθει η σειρά τους. Προθέρμανε τον φούρνο στους 180°C.
Ρίξε λίγο αλεύρι στο πάγκο εργασίας και άνοιξε το πρώτο κομμάτι σε ένα λεπτό φύλλο, στο μέγεθος του ταψιού σου. Λάδωσε ελαφρώς το ταψί. Τύλιξε το φύλλο από τον πλάστη απευθείας στο ταψί, ρύθμισε τις άκρες και τρύπησέ το σε διάφορα σημεία με ένα πιρούνι ώστε να μην φουσκώσει.
3. Ψήσιμο των φύλλων
Ψήσε κάθε φύλλο ξεχωριστά, περίπου 10 λεπτά στους 180°C, μέχρι να γίνει ελαφρώς χρυσό. Δεν πρέπει να ροδίσει πολύ. Αμέσως μετά το ψήσιμο, αποκόλλησε προσεκτικά το φύλλο και μετακίνησέ το σε ένα ταψί ή σε μια επιφάνεια. Επανάλαβε τη διαδικασία με τα υπόλοιπα τρία κομμάτια ζύμης.
4. Συναρμολόγηση του κέικ – πρώτο στρώμα
Απλώστε πάνω από το πρώτο φύλλο που έχει κρυώσει, ένα παχύ στρώμα μαρμελάδας αγριοτριανταφυλλιάς. Ούτε πολύ παχύ, ούτε πολύ λεπτό, ώστε να καλύψει ομοιόμορφα.
5. Δεύτερο στρώμα
Τοποθέτησε το δεύτερο ψημένο φύλλο. Ανακάτεψε τη μαρμελάδα κυδωνιού με τη φυτική σαντιγί και άλειψε όλη την επιφάνεια του φύλλου με αυτό το μείγμα.
6. Τρίτο στρώμα
Βάλε το τρίτο φύλλο από πάνω και άπλωσε ξανά μαρμελάδα αγριοτριανταφυλλιάς, όπως στο πρώτο στρώμα.
7. Τελευταίο στρώμα – κίτρινη γλάσα
Τοποθέτησε το τελευταίο φύλλο. Για τη γλάσα, χτύπησε τους κρόκους με τη ζάχαρη άχνη και το χυμό λεμονιού μέχρι να αποκτήσεις μια λεία και γυαλιστερή κρέμα. Άπλωσε αυτή τη γλάσα πάνω στο κέικ, ισιώνοντάς την γρήγορα. Διακόσμησε αμέσως με χρωματιστές καραμέλες ζάχαρης και ρίξε μερικούς κρυστάλλους ζάχαρης.
8. Στερέωση της γλάσας στο φούρνο
Αφού έχεις γλασάρει το κέικ, βάλ' το ταψί στον ήδη σβηστό φούρνο (αλλά ακόμα ζεστό, μετά το ψήσιμο των φύλλων) για περίπου 10 λεπτά. Η υπολειπόμενη θερμότητα βοηθά τη γλάσα να σφίξει και να "σταθεροποιηθεί" πάνω στο κέικ, χωρίς να ψηθεί υπερβολικά ο κρόκος.
9. Ψύξη και κοπή
Βγάλε το ταψί και άφησέ το για μερικές ώρες (τουλάχιστον 3-4) σε θερμοκρασία δωματίου ή ακόμα και όλη τη νύχτα. Τα φύλλα θα απορροφήσουν την υγρασία από τις γέμιση και το κέικ θα μαλακώσει ακριβώς όσο πρέπει. Κόψε σε ορθογώνια ή τετράγωνα κομμάτια και σέρβιρε.
Γιατί κάνω τη συνταγή συχνά
Αυτό το κέικ είναι πολύ καλό για γιορτές, αλλά και όταν χρειάζομαι ένα γλυκό που να κρατάει καλά για μερικές μέρες. Μου αρέσει ότι μπορεί να γίνει μια μέρα πριν, και τα φύλλα μαλακώνουν όμορφα από τις γέμισες. Τα υλικά δεν είναι δύσκολο να βρεθούν και μπορώ να κάνω τα πάντα εκ των προτέρων, σε στάδια.
Συμβουλές και παραλλαγές
Συμβουλές
Χρησιμοποίησε βούτυρο σε θερμοκρασία δωματίου για να δέσει πιο εύκολα η ζύμη.
Μην ανοίγεις τα φύλλα πολύ παχιά – ιδανικά 2-3 χιλιοστά, ώστε να μην είναι δύσκολο να τα χειριστείς ή να τα δαγκώσεις.
Πρόσεξε να μην ξεραθούν πολύ τα φύλλα στον φούρνο. Σταμάτησέ τα όταν αρχίζουν να παίρνουν χρώμα στις άκρες.
Η γλάσα μπαίνει στο ζεστό κέικ, αλλά όχι καυτό, για να μην μαλακώσει πολύ το πάνω στρώμα.
Αφού συναρμολογήσεις το κέικ, άφησέ το να σταθεί όσο το δυνατόν περισσότερο, ώστε τα φύλλα να γίνουν τρυφερά.
Αντικαταστάσεις
Αν δεν βρεις μαρμελάδα αγριοτριανταφυλλιάς, μπορείς να χρησιμοποιήσεις μαρμελάδα από δαμάσκηνα ή βερίκοκα, αλλά θα χάσεις τη κλασική γεύση.
Η φυτική σαντιγί Hulala μπορεί να αντικατασταθεί με οποιαδήποτε σταθερή σαντιγί.
Η βανιλίνη στη ζύμη μπορεί να αντικατασταθεί με εκχύλισμα βανίλιας.
Παραλλαγές
Μπορείς να κάνεις τη γέμιση μόνο με μαρμελάδα αγριοτριανταφυλλιάς, αν δεν έχεις μαρμελάδα κυδωνιού.
Η κίτρινη γλάσα μπορεί να παραληφθεί ή μπορείς να βάλεις μια απλή γλάσα ζάχαρης, αν δεν θέλεις ωμό αυγό από πάνω.
Για διακόσμηση, οι καραμέλες και οι κρύσταλλοι ζάχαρης δεν είναι υποχρεωτικοί – μπορείς να χρησιμοποιήσεις ψιλοκομμένα καρύδια ή μόνο ζάχαρη άχνη.
Ιδέες σερβιρίσματος
Κόψε το κέικ σε μικρά κομμάτια, γιατί είναι αρκετά χορταστικό.
Πηγαίνει καλά με καφέ ή απλό τσάι, στο γιορτινό τραπέζι.
Αν θέλεις να φαίνεται γιορτινό, διατήρησε τη διακόσμηση με τις χρωματιστές καραμέλες.
Συχνές ερωτήσεις
1. Μπορώ να χρησιμοποιήσω μαργαρίνη αντί για βούτυρο;
Μπορείς, αλλά η υφή και η γεύση δεν θα είναι οι ίδιες. Το βούτυρο δίνει τρυφερότητα και συγκεκριμένη γεύση.
2. Τι κάνω αν τα φύλλα σπάσουν όταν τα ανοίγω;
Μπορείς να τα επισκευάσεις εύκολα απευθείας στο ταψί, δεν είναι πρόβλημα για τη γεύση ή την εμφάνιση μετά τη συναρμολόγηση.
3. Μπορώ να χρησιμοποιήσω φυσική σαντιγί αντί για Hulala;
Η φυσική σαντιγί είναι εντάξει, αλλά δεν θα διατηρηθεί εξίσου σταθερή; είναι σημαντικό να είναι καλά χτυπημένη και να μην έχει ορό.
4. Μπορώ να καταψύχω αυτό το κέικ;
Δεν προτείνω την κατάψυξη, γιατί τα φύλλα αλλάζουν υφή κατά την απόψυξη και οι γέμισες μπορεί να αφήσουν υγρασία.
5. Γιατί πρέπει να βάλω τη γλάσα στον ζεστό φούρνο;
Η υπολειπόμενη θερμότητα βοηθά τη γλάσα να σφίξει ελαφρώς χωρίς να ψηθεί υπερβολικά ο κρόκος.
Διατροφικές αξίες
Εκτιμώμενα, ένα κομμάτι (περίπου 70 γρ.) έχει μεταξύ 250-300 kcal, με 14-16 γρ. λιπαρά, 30-35 γρ. υδατάνθρακες και 3-4 γρ. πρωτεΐνες. Λόγω του βουτύρου και της ζάχαρης, το κέικ είναι αρκετά χορταστικό. Η γλάσα με αυγό προσθέτει μερικά επιπλέον λιπαρά και πρωτεΐνες. Οι τιμές είναι ενδεικτικές – μπορεί να διαφέρουν ανάλογα με το μέγεθος των μερίδων ή την ποσότητα γέμισης που χρησιμοποιείς σε κάθε στρώμα.
Διατήρηση και επαναθέρμανση
Το κέικ Αρλεκίν διατηρείται καλά στο ψυγείο, καλυμμένο, για 3-4 ημέρες. Δεν χρειάζεται επαναθέρμανση. Αν τα φύλλα φαίνονται πολύ σκληρά στην αρχή, μετά από 24 ώρες παραμονής, μαλακώνουν και γίνεται πιο εύκολο να κοπεί και να σερβιριστεί. Δεν προτείνω την κατάψυξη.
Συστατικά: Ζύμη: 420 γρ αλεύρι 280 γρ βούτυρο (σε θερμοκρασία δωματίου) 100 γρ άχνη ζάχαρη 1 αυγό 1 πρέζα αλάτι 1 φακελάκι ζάχαρη βανίλιας Γέμιση: πάστα από ροδακινόφυλλα 5 κουταλιές μαρμελάδα κυδωνιού ανακατεμένη με 5 κουταλιές κρέμα γάλακτος Γλάσο: 3 κρόκοι αυγών 140 γρ άχνη ζάχαρη 15 ml χυμό λεμονιού Διακόσμηση: πολύχρωμα ζαχαρωτά ζάχαρη κρύσταλλοι
Ετικέτες: κέικ αρλεκίνου