Πίτσα με μοτσαρέλα, ζαμπόν και μανιτάρια

Ζυμαρικά/Πίτσα: Πίτσα με μοτσαρέλα, ζαμπόν και μανιτάρια | Ανακαλύψτε απλές, νόστιμες και εύκολες οικογενειακές συνταγές | YUM

Δεν ξέρω πώς είναι στους άλλους, αλλά σε μένα, όταν με χτυπήσει η επιθυμία για πίτσα, δεν μπαίνω σε μπελάδες με παραγγελίες και παραδόσεις, γιατί τίποτα δεν συγκρίνεται με μία φτιαγμένη στο σπίτι. Την πρώτη φορά τα θαλάσσωσα άσχημα με τη ζύμη (την άφησα να φουσκώσει σε ένα πολύ κρύο μέρος και δεν κουνήθηκε καθόλου, την πέταξα θυμωμένος). Τώρα, ξέρω ακριβώς πού να αφήσω το μπολ για να φουσκώσει όπως πρέπει. Έχω φτιάξει πίτσα με μοτσαρέλα, ζαμπόν και μανιτάρια περισσότερες φορές από όσες θα φανταζόμουν, γιατί ταιριάζει πάντα: το βράδυ, όταν γυρνάς κουρασμένος από τη δουλειά, ή το Σαββατοκύριακο, όταν θέλεις να χαλαρώσεις και δεν θέλεις να δεις περίπλοκα πιάτα. Δεν χρειάζεσαι τίποτα ιδιαίτερο, αλλά σου λέω ότι και με λίγα υλικά, η ζύμη βγαίνει μαλακή, αλλά με ελαφρώς τραγανή κρούστα, και από πάνω λιωμένο τυρί που απλώνεται όπως πρέπει (ακριβώς όπως πρέπει). Επιπλέον, αν βάλεις τα μανιτάρια και το ζαμπόν τη σωστή στιγμή, δεν θα μείνουν ωμά ή στεγνά. Έχω κάνει και εγώ τα μαθήματά μου, μετά από μερικές προσπάθειες που δεν ήταν πάντα επιτυχείς.

Για να έχεις μία ιδέα, όλη η διαδικασία πάει κάπως έτσι: η ζύμη χρειάζεται λίγο, περίπου 10 λεπτά για να την ζυμώσεις, μετά την ξεχνάς να φουσκώσει για περίπου 40-50 λεπτά, όσο εσύ κόβεις τα υπόλοιπα. Αυτή η πίτσα φτάνει για 2 άτομα αν είναι δείπνο, ή για 3 αν θέλεις να είναι σνακ μαζί με κάτι άλλο. Δεν είναι δύσκολη, είναι για αρχάριους, λέω εγώ, αρκεί να μην βιάζεσαι με το φούσκωμα της ζύμης. Στο σύνολο, με το ψήσιμο και την αναζήτηση στο ψυγείο για τα υλικά, ας πούμε περίπου μία μιάμιση ώρα, περισσότερη αν δεν έχεις διάθεση να κινηθείς γρήγορα.

ΥΛΙΚΑ (για ένα στρογγυλό ταψί 28 εκ. – αυτό έχω και πάντα βγαίνει τέλεια)
Ζύμη:
150 γρ. λευκό αλεύρι (συνήθως χρησιμοποιώ κανονικό αλεύρι, όχι ειδικό για πίτσα – η ζύμη βγαίνει μια χαρά)
100 ml χλιαρό νερό (να μην είναι καυτό, ούτε κρύο, κάτι στη θερμοκρασία του χεριού)
10 γρ. φρέσκια μαγιά (αν δεν έχεις, πάει και 4 γρ. ξηρή μαγιά, αλλά με τη φρέσκια βγαίνει πιο αφράτη)
1 κρόκος αυγού (δεν βάζω ολόκληρο το αυγό, μόνο τον κρόκο, δίνει ωραία γεύση και όμορφο χρώμα στη ζύμη)
1 κουταλιά ελαιόλαδο (πάει και με κανονικό λάδι, αλλά πάλι, το ελαιόλαδο είναι πιο αρωματικό)
μία πρέζα αλάτι (μην ξεχάσεις το αλάτι, αλλιώς η ζύμη βγαίνει πολύ άγευστη)

Γέμιση:
2-3 κουταλιές σάλτσα ντομάτας (ή από κονσέρβα, ή, όταν έχω, από σπιτική)
1/2 κουταλάκι ξερό ρίγανη (ή περισσότερο, αν σου αρέσει η έντονη γεύση)
100 γρ. μοτσαρέλα (ιδανικά να είναι σε μπάλα, αλλά όταν δεν έχω, παίρνω και την τυλιγμένη; πάει και αυτή)
2-3 φέτες ζαμπόν (διάλεξε ένα ζαμπόν χωρίς πολύ λίπος, όχι σαλάμι, όχι κάτι με έντονη γεύση, γιατί καλύπτει τα πάντα)
4-5 μέτρια μανιτάρια champignon (τα καθαρίζω γρήγορα και τα κόβω λεπτές φέτες, δεν μου αρέσουν τα χοντρά κομμένα μανιτάρια)
(προαιρετικά: λίγο φρεσκοτριμμένο πιπέρι, αν σου αρέσει πιο αρωματική)

Κάθε υλικό έχει τη σημασία του, να ξέρεις: ο κρόκος δίνει πιο μαλακή υφή και χρώμα, το λάδι βοηθά τη ζύμη να μην είναι στεγνή, η μαγιά προφανώς κάνει όλη τη δουλειά με το φούσκωμα, το αλάτι δεν θα το νιώσεις άμεσα, αλλά χωρίς αυτό θα νιώθεις ότι τρως χαρτόνι. Η μοτσαρέλα είναι η βάση, λιώνει ωραία και δεν αφήνει την πίτσα να είναι στεγνή. Το ζαμπόν και τα μανιτάρια δεν πρέπει να είναι πολλά, αλλιώς γίνεται πολύ βαριά και δεν ψήνεται η ζύμη.

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗΣ

1. Πρώτα απ' όλα: φτιάχνω τη ζύμη. Βάζω τη μαγιά σε ένα μπολ, ρίχνω από πάνω το χλιαρό νερό και ανακατεύω να διαλυθεί τελείως. Προσθέτω τον κρόκο, το αλάτι και το λάδι. Μην ρίξεις το αλάτι απευθείας πάνω στη μαγιά, γιατί λένε ότι μπορεί να της κόψει τη διάθεση να φουσκώσει (δεν ξέρω πόσο αληθινό είναι, αλλά έτσι έχω ακούσει). Ανακατεύω με ένα κουτάλι ή με το χέρι, και μετά αρχίζω να ρίχνω το αλεύρι λίγο-λίγο, ανακατεύοντας, μέχρι να πάρει μορφή ζύμης.

2. Ζυμώνω για περίπου 5-6 λεπτά, στην αρχή στο μπολ, μετά στο τραπέζι, αν έχω διάθεση να λερωθώ. Πρέπει να είναι ελαστική, ελαφρώς κολλώδης, αλλά να μην κολλάει πολύ στα δάχτυλα. Αν είναι πολύ μαλακή, ρίξε 1-2 κουταλιές αλεύρι, αλλά μην το παρακάνεις, γιατί θα βγει σκληρή η ζύμη.

3. Ρίχνω λίγο λάδι στον πάτο του μπολ, βάζω τη μπάλα ζύμης, καλύπτω με μεμβράνη (ή με μία καθαρή πετσέτα) και αφήνω το μπολ κάπου ζεστά, συνήθως πάνω στην κουζίνα, πάνω από τον προθερμασμένο φούρνο (αλλά όχι στη φωτιά!), για περίπου 45 λεπτά, μέχρι να διπλασιαστεί. Αν το αφήσεις στο ψυγείο, θα μείνει μικρή, το έμαθα.

4. Ενώ φουσκώνει η ζύμη, ετοιμάζω τις γέμιση. Κόβω τη μοτσαρέλα σε μικρά κομμάτια, κόβω το ζαμπόν (ή το σκίζω σε λωρίδες, αν είναι λεπτό), τα μανιτάρια τα καθαρίζω ελαφρά από τη φλούδα και τα κόβω σε λεπτές φέτες (για να ψηθούν γρήγορα και να μην αφήσουν νερό).

5. Όταν έχει φουσκώσει καλά η ζύμη, την παίρνω και την τοποθετώ κατευθείαν στο ταψί που έχω λαδώσει λίγο (ή στρωμένο με χαρτί ψησίματος, αν δεν έχω διάθεση να πλύνω μετά). Απλώνω με το χέρι ή με έναν πλάστη, ώστε να έχει πάχος μικρού δαχτύλου. Αφήνω την άκρη λίγο πιο παχιά, για να έχει τι να κρατήσει τη γέμιση.

6. Ζεσταίνω τον φούρνο στο μέγιστο (σε μένα πάει στους 230°C), τον αφήνω έτσι για περίπου 10-15 λεπτά για να γίνει πολύ ζεστός.

7. Σε ένα μικρό μπολ ανακατεύω τη σάλτσα ντομάτας με ρίγανη και, αν έχω διάθεση, μία πρέζα αλάτι. Απλώνω ομοιόμορφα πάνω στη ζύμη, δεν βάζω πολύ, για να μην λιμνάζει.

8. Βάζω το ταψί στον καυτό φούρνο για 10 λεπτά, μόνο με τη σάλτσα, χωρίς τα υπόλοιπα υλικά. Αυτό βοηθά τη ζύμη να μην μαλακώσει και να αποκτήσει ελαφρώς κρούστα στις άκρες.

9. Μετά από 10 λεπτά, βγάζω γρήγορα το ταψί, ρίχνω τη μοτσαρέλα, τα μανιτάρια και τις φέτες ζαμπόν. Αν θέλεις, μπορείς να βάλεις και λίγο πιπέρι από πάνω.

10. Βάζω ξανά στον φούρνο για άλλα 10-15 λεπτά, μέχρι να δεις ότι το τυρί λιώνει και οι άκρες ροδίζουν ελαφρώς. Κοίτα την προσεκτικά μετά από 10 λεπτά, για να μην καεί το τυρί.

11. Βγάζω την πίτσα, την αφήνω δύο λεπτά να "καθίσει" (αν την κόψεις αμέσως, το τυρί θα τρέξει πολύ), μετά την κόβω και... έτοιμη!

ΓΙΑΤΙ ΤΗ ΦΤΙΑΧΝΩ ΣΥΧΝΑ

Καταρχάς, δεν χρειάζεσαι πολλά πράγματα ή ειδικές συσκευές, και, ειλικρινά, η γεύση είναι κάτι άλλο σε σχέση με την αγοραστή πίτσα. Με ξεκουράζει από την πείνα της νύχτας ή από την επιθυμία για "κάτι καλό". Επιπλέον, αν έχεις παιδιά ή καλεσμένους, είναι πάντα εκτιμημένη, και ο καθένας μπορεί να βάλει στη φέτα του ό,τι θέλει. Αυτή η συνταγή δεν προκαλεί πονοκεφάλους, και με τα βασικά υλικά πάντα βρίσκω κάτι στο ψυγείο.

ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ, ΠΑΡΑΛΛΑΓΕΣ ΚΑΙ ΙΔΕΕΣ ΣΕΡΒΙΡΙΣΜΑΤΟΣ

Συμβουλές:
- Μην βάζεις πολύ σάλτσα ντομάτας! Θα μαλακώσει η ζύμη και η πίτσα θα βγει μαλακή και δύσκολη στο φάγωμα.
- Άφησε τη ζύμη να φουσκώσει αρκετά – αν βιάζεσαι, δεν θα είναι αφράτη.
- Μην βάζεις τα υλικά από την αρχή, γιατί θα ψηθούν άσχημα ή το τυρί θα καεί και θα γίνει στεγνή κρούστα.
- Αν έχεις ηλεκτρικό φούρνο, χρησιμοποίησε τη λειτουργία "στατική" (όχι με ανεμιστήρα), ψήνεται καλύτερα από κάτω.

Αντικαταστάσεις και προσαρμογές:
- Αλεύρι: αν θέλεις χωρίς γλουτένη, υπάρχουν και μίγματα ειδικού αλεύρου, αλλά το αποτέλεσμα δεν είναι ακριβώς το ίδιο ελαστικό. Παρ' όλα αυτά, για αλλεργίες, πάει.
- Τυρί: αν δεν έχεις μοτσαρέλα, μπορείς να βάλεις φέτα ή φρέσκο τυρί, ακόμα και πιο λιπαρή φέτα (αλλά να είναι καλά στραγγισμένη).
- Ζαμπόν: πάει και με βραστό κοτόπουλο κομμένο λεπτά, άπαχο σαλάμι ή ακόμα και υπολείμματα ψητού από άλλο γεύμα.
- Σάλτσα: αν δεν έχεις διάθεση να φτιάξεις σάλτσα ή δεν έχεις ντομάτα, μπορείς να απλώσεις τη ζύμη με μία κουταλιά πελτέ ανακατεμένου με λίγο νερό και αποξηραμένα βότανα.

Παραλλαγές:
- Μπορείς να προσθέσεις μαύρες ελιές κομμένες, κόκκινη πιπεριά ή κρεμμύδι για επιπλέον γεύση.
- Αν θέλεις μια χορτοφαγική εκδοχή, βγάζεις το ζαμπόν και βάζεις περισσότερα λαχανικά, όπως κολοκυθάκι ή ακόμα και σπανάκι σοταρισμένο.
- Για επιπλέον άρωμα, μπορείς να πασπαλίσεις λίγο φρέσκο βασιλικό από πάνω, αμέσως μετά που βγάζεις την πίτσα από τον φούρνο.

Ιδέες σερβιρίσματος:
- Πηγαίνει πολύ καλά με μία απλή πράσινη σαλάτα, με ελαφρύ ντρέσινγκ (εγώ φτιάχνω από γιαούρτι, αλάτι, λεμόνι και λίγο λάδι).
- Για ποτό, νομίζω ότι μια παγωμένη μπύρα ή ένα ποτήρι ξηρού λευκού κρασιού είναι το πιο κατάλληλο – όχι κάτι πολύ γλυκό, γιατί χαλάει τη γεύση.
- Αν θέλεις ένα μεγαλύτερο γεύμα, μπορείς να φτιάξεις περισσότερα ταψιά με διαφορετικές γέμιση και ο καθένας να δοκιμάσει από όλα.

ΣΥΧΝΕΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ

Μπορώ να χρησιμοποιήσω μόνο ξηρή μαγιά;
Ναι, πάει και η ξηρή μαγιά, μόνο που βάζεις περίπου 1/3 από την ποσότητα της φρέσκιας (δηλαδή εδώ 4 γρ.). Έχω παρατηρήσει ότι η φρέσκια μαγιά δίνει πιο ευχάριστο άρωμα, αλλά δεν υπάρχει τεράστια διαφορά στη υφή της ζύμης.

Πρέπει να αφήσω τη ζύμη να φουσκώσει τόσο πολύ;
Ιδανικά, ναι. Αν θέλεις να συντομεύσεις το χρόνο, μπορείς να την αφήσεις σε θερμοκρασία δωματίου για 30 λεπτά και μετά 10 λεπτά με το μπολ πάνω στην ζεστή κουζίνα (αλλά όχι καυτή!). Η ζύμη βγαίνει πάντως πιο "μαζεμένη" αν δεν της δώσεις χρόνο.

Μπορώ να ετοιμάσω τη ζύμη εκ των προτέρων;
Ναι, μπορείς να την κάνεις από το προηγούμενο βράδυ, την κρατάς στο ψυγείο καλυμμένη. Το πρωί την βγάζεις, την αφήνεις να φτάσει στη θερμοκρασία δωματίου για περίπου 30 λεπτά και μετά την απλώνεις.

Γιατί σκληραίνει το τυρί από πάνω;
Οι πιο συχνές αιτίες είναι ότι την άφησες πολύ στον φούρνο μετά που έβαλες τα υλικά ή γιατί χρησιμοποίησες τριμμένη μοτσαρέλα από σακούλες – αυτή έχει λιγότερα λιπαρά και λιώνει άσχημα. Βάλε το τυρί όσο πιο κοντά στο τέλος.

Τι μπορώ να κάνω αν δεν έχω στρογγυλό ταψί;
Δεν υπάρχει πρόβλημα, μπορείς να απλώσεις τη ζύμη σε οποιοδήποτε ταψί έχεις. Δεν θα έχει την κλασική μορφή, αλλά η γεύση είναι η ίδια. Μπορείς να κάνεις και μίνι πίτσες, αν θέλεις μικρές μερίδες για παιδιά ή καλεσμένους.

Μπορεί να καταψυχθεί η ζύμη;
Ναι, αλλά μόνο η ψημένη ζύμη χωρίς σάλτσα ή υλικά. Την αφήνεις να κρυώσει, την τυλίγεις καλά και την βάζεις στην κατάψυξη. Όταν τη χρειαστείς, την βγάζεις, την αφήνεις να ξεπαγώσει, βάζεις υλικά και την ψήνεις ξανά για 7-10 λεπτά.

ΔΙΑΤΡΟΦΙΚΕΣ ΑΞΙΕΣ (περίπου)

Αν μοιράσω αυτή την πίτσα σε δύο άτομα, ο καθένας παίρνει περίπου 350-400 kcal, ανάλογα με πόσο τυρί και ζαμπόν βάζεις. Περίπου 55-60 γρ. υδατάνθρακες (από το αλεύρι και λίγο από τη σάλτσα ντομάτας), 18-20 γρ. πρωτεΐνες (τυρί, ζαμπόν, κρόκος), 12-15 γρ. λιπαρά (περισσότερα αν βάλεις περισσότερο λάδι ή πολύ λιπαρό τυρί). Το πλεονέκτημα είναι ότι ξέρεις ακριβώς τι έχεις βάλει στη ζύμη και τι είδους ζαμπόν ή τυρί έχεις. Αν θέλεις να κάνεις την πιο ελαφριά εκδοχή, μείωσε το τυρί ή βάλε άπαχο ζαμπόν, και βγαίνει πραγματικά ένα αξιοπρεπές και ισορροπημένο γεύμα. Δεν είναι ακριβώς "διαιτητική", αλλά σε κανονικές ποσότητες, πάει χωρίς προβλήματα και για αυτούς που προσέχουν τις θερμίδες. Επιπλέον, σε σχέση με την πίτσα από το κατάστημα, δεν βάζεις άσχετα πρόσθετα και πολύ λίπος.

ΠΩΣ ΝΑ ΤΗΝ ΣΩΣΕΙΣ ΚΑΙ ΝΑ ΤΗΝ ΞΑΝΑΖΕΣΤΑΝΕΙΣ

Αν μείνει, κρατώ τις φέτες καλυμμένες στο ψυγείο (δεν αφήνω την πίτσα ακάλυπτη, γιατί η ζύμη στεγνώνει γρήγορα). Την κρατάω το πολύ 2 μέρες, γιατί μετά δεν έχει καμία γοητεία, γίνεται σκληρή. Για να την ξαναζεστάνω, βάζω τις φέτες σε τηγάνι σε χαμηλή φωτιά και καλύπτω με καπάκι – έτσι λιώνει ξανά το τυρί, δεν γίνεται καουτσούκ, και η ζύμη γίνεται ελαφρώς τραγανή από κάτω. Πάει και στον φούρνο, σε ταψί καλυμμένο με αλουμινόχαρτο, 7-8 λεπτά στους 160°C. Αποφεύγω τον φούρνο μικροκυμάτων, γιατί το τυρί μαζεύεται και η ζύμη γίνεται μαστιχωτή. Αν θέλεις να ανακτήσεις την φρεσκάδα, ψεκάζεις λίγο τη ζύμη με νερό πριν τη ζεστάνεις, για να μαλακώσει ελαφρώς. Δεν προτείνω να τρως μετά από 2-3 μέρες, εκτός αν δεν έχεις τίποτα άλλο, γιατί δεν έχει πια την ωραία υφή από την αρχή.

Φτιάχνουμε τη ζύμη: διαλύουμε τη μαγιά σε χλιαρό νερό, προσθέτουμε τον κρόκο αυγού, το λάδι και το αλάτι. Ανακατεύουμε και προσθέτουμε το αλεύρι. Αφήνουμε να φουσκώσει μέχρι να διπλασιαστεί ο όγκος της. Ετοιμάζουμε τη γέμιση: ψιλοκόβουμε την μοτσαρέλα, τα μανιτάρια και το ζαμπόν. Όταν η ζύμη έχει φουσκώσει, την ανοίγουμε σε μια στρογγυλή φόρμα (χρησιμοποίησα μία διαμέτρου 28 εκ.). Από πάνω βάζουμε τη σάλτσα ντομάτας ανακατεμένη με ρίγανη. Ψήνουμε για περίπου 10 λεπτά, στη συνέχεια βγάζουμε και προσθέτουμε την υπόλοιπη γέμιση (ζαμπόν, μοτσαρέλα και μανιτάρια). Ξαναβάζουμε στο φούρνο για άλλα 10-15 λεπτά, μέχρι να δούμε την μοτσαρέλα λιωμένη. Καλή όρεξη !!

 Συστατικά: 150 g αλεύρι, 100 ml ζεστό νερό, 10 g μαγιά μπύρας, ένας κρόκος αυγού, αλάτι, 1 κουταλιά ελαιόλαδο, Γέμιση: 2-3 κουταλιές χυμό ντομάτας, 100 g μοτσαρέλα, 2-3 φέτες ζαμπόν, μανιτάρια, ρίγανη

 Ετικέτεςπίτσα σπιτική πίτσα

Πίτσα με μοτσαρέλα, ζαμπόν και μανιτάρια
Ζυμαρικά/Πίτσα: Πίτσα με μοτσαρέλα, ζαμπόν και μανιτάρια | Ανακαλύψτε απλές, νόστιμες και εύκολες οικογενειακές συνταγές | YUM
Ζυμαρικά/Πίτσα: Πίτσα με μοτσαρέλα, ζαμπόν και μανιτάρια | Ανακαλύψτε απλές, νόστιμες και εύκολες οικογενειακές συνταγές | YUM