Βίγκαν μπισκότα κακάο
Πρώτη φορά που έφτιαξα αυτά τα μπισκότα, έβαλα πολύ αλεύρι. Ακολούθησα το μάτι και, φυσικά, κατέληξα με μια μπάλα όσο μια πέτρα, που δεν άνοιγε ούτε με το ζόρι. Ήταν και κρύο στην κουζίνα και δεν ήξερα αν η ζύμη πρέπει να είναι πιο μαλακή ή πιο σφιχτή. Στην πραγματικότητα, νομίζω ότι το μισό από τη γοητεία της συνταγής είναι ότι δεν υπάρχει σταθερή μέτρηση για το αλεύρι, μόνο έτσι... ενδεικτικά. Έβγαλα μερικούς παχουλούς, τραγανούς δίσκους, δεν ήταν καν τόσο γλυκοί όσο ήθελα, αλλά έτσι κι αλλιώς φαγώθηκαν. Λοιπόν, μετά κατάλαβα πώς πάει το πράγμα και τώρα νομίζω ότι μπορώ να τους φτιάξω και με κλειστά μάτια, όποια διάθεση ή όρεξη έχω.
Άκου, θα σου πω γρήγορα: αν βιάζεσαι, σε μισή ώρα είσαι έτοιμος με όλα. Μπορείς να βγάλεις περίπου δύο ταψιά γεμάτα από τις ποσότητες παρακάτω, εξαρτάται αν τους κάνεις μικρούς ή μεγάλους – δηλαδή σε μένα βγήκαν γύρω στις 35-40 κομμάτια, στρογγυλά, ούτε πολύ λεπτά, ούτε χοντρά. Δεν είναι μεγάλη φιλοσοφία, οπότε λέω ότι είναι «επίπεδο χωρίς άγχος». Μόνο να μην αρχίσεις να μετράς τα κουτάλια του αλευριού σκεπτόμενος κάτι άλλο.
Γιατί φτιάχνω αυτά τα μπισκότα τόσο συχνά; Ειλικρινά, γιατί δεν ασχολούμαι με αυγά, βούτυρο, γάλα και άλλες λεπτομέρειες, και γιατί θυμάμαι τη συνταγή με κλειστά μάτια. Είναι «νηστίσιμα» αλλά ούτε καν το καταλαβαίνεις, ούτε χρειάζεσαι διάθεση για μαγείρεμα. Τα φτιάχνω και όταν έρχονται επισκέπτες, και όταν με πιάνει όρεξη το βράδυ. Επιπλέον, είναι τέλεια με καφέ ή τσάι, και για τα παιδιά, γιατί δεν τρέχουν και δεν λερώνονται όλο το τραπέζι. Έχουν γεύση κακάο και λίγο ρούμι – ακριβώς όσο χρειάζεται για να θυμίζει τα μπισκότα της παιδικής μου ηλικίας. Μπορείς να τα κάνεις πιο γλυκά ή λιγότερο γλυκά, εξαρτάται από το πώς θέλεις.
Συστατικά (για περίπου 35-40 κομμάτια):
500 γρ. λευκό αλεύρι – εγώ δοκίμασα και με τύπο 550, και με 650, πιάνει οποιοδήποτε, αλλά μην χρησιμοποιήσεις μαύρο ή ολικής αλέσεως γιατί βγαίνουν βαριά και σπασμένα
12 κουταλιές ζάχαρη – δηλαδή να είναι με κορυφή, αλλά όχι υπερβολικά, αλλιώς δεν λιώνει κατά το ψήσιμο
12 κουταλιές λάδι – πιάνει ηλιέλαιο, το ελαιόλαδο δεν με έχει πείσει ποτέ, αλλάζει τη γεύση
13 κουταλιές νερό (χλιαρό πιάνει καλύτερα, νομίζω)
3 κουταλιές κακάο – εδώ μην τσιγκουνευτείς αν θέλεις χρώμα και γεύση, δεν είναι για την εμφάνιση, μετράει, αλλιώς βγαίνουν άτονα
2 κουταλιές εκχύλισμα ρούμι – μην τσιγκουνευτείς, το ρούμι πραγματικά ανεβάζει τα πάντα σε άλλο επίπεδο, αλλιώς έχεις κάποια βαρετά μπισκότα με κακάο
1 φακελάκι μπέικιν πάουντερ (10-12 γρ.) – χωρίς αυτό, τα μπισκότα βγαίνουν επίπεδα και σφιχτά, σαν δίσκος χόκεϊ
Το αλεύρι εξαρτάται από τον τύπο και την υγρασία, οπότε προτείνω να κρατάς λίγο επιπλέον κοντά αν σου φαίνεται ότι δεν δένει η ζύμη, ή αντίστροφα, να κόψεις λίγο στο τέλος αν δεις ότι είναι πολύ στεγνό.
1. Πρώτη φορά παίρνω ένα γερό μπολ, γιατί στην αρχή όλα φαίνονται λίγα, αλλά φουσκώνουν στη συνέχεια. Βάζω τη ζάχαρη στο μπολ, προσθέτω το κακάο από πάνω και ανακατεύω με το σύρμα ώστε να μην μείνουν σβόλοι. Ακόμα κι αν δεν φαίνεται μεγάλο πράγμα, είναι πιο εύκολο να ανοίξει στο τέλος και δεν βρίσκεις άσπρες γραμμές από αλεύρι ή μπαλώματα κακάου που δεν έχουν ανακατευτεί.
2. Ρίχνω το νερό (συνήθως το ζεσταίνω λίγο, όχι καυτό, αλλά ούτε κρύο, για να διαλυθεί πιο εύκολα η ζάχαρη και το κακάο). Ανακατεύω τα πάντα όσο μπορώ με το σύρμα, αλλά δεν το παρακάνω, μόνο όσο να ομογενοποιηθεί.
3. Βάζω το λάδι τώρα, το εκχύλισμα ρούμι και ανακατεύω ξανά. Δημιουργείται ένα πιο καφέ υγρό, κάπως μη ελκυστικό στην εμφάνιση, αλλά μην τρομάξεις, έτσι είναι η συνταγή.
4. Τώρα έρχεται η στιγμή με το αλεύρι και το μπέικιν πάουντερ. Εγώ ανακατεύω το μπέικιν πάουντερ απευθείας με το αλεύρι, για να μην γίνουν σβόλοι. Αρχίζω να προσθέτω το αλεύρι σταδιακά, με κουτάλι, ανακατεύοντας με μια ξύλινη κουτάλα στην αρχή. Όταν δεν μπορώ πια με το κουτάλι, βάζω το χέρι μου (καθαρό, προφανώς) και αρχίζω να ζυμώνω ελαφρώς. Μην το πιέζεις, μην τρίβεις όπως για τσουρέκι, μόνο όσο να μαζευτεί το όλο. Αν κολλάει πολύ στα χέρια, βάζω άλλη μια ή δύο κουταλιές αλεύρι. Αν είναι πολύ στεγνό και θρυμματίζεται, βάζω μια κουταλιά νερό. Αυτό είναι όλο το «μπαλέτο».
5. Μετά από 2-3 λεπτά ζυμώματος, πρέπει να έχεις μια ζύμη μαλακή, αλλά που δεν κολλάει πια στα δάχτυλα. Δεν χρειάζεται να την αφήσεις να φουσκώσει, μπορείς να τη χρησιμοποιήσεις αμέσως. Αν σε ενοχλεί να κολλάει (σε μένα συμβαίνει όταν αλλάζω το αλεύρι), βάζω τα χέρια μου σε λίγο λάδι για να μην τραβάει η ζύμη πίσω τους.
6. Ρίχνω λίγο αλεύρι στον πάγκο, βάζω τη ζύμη και την ανοίγω με τον πλάστη σε πάχος περίπου 5-6 χιλιοστά. Όχι πιο λεπτή, αλλιώς βγαίνουν τραγανές και κάπως στεγνές, αλλά εξαρτάται και από το τι σου αρέσει. Κόβω με ποτήρι ή με φορμάκι μπισκότων – εγώ, ειλικρινά, δεν έχω υπομονή με τα φορμάκια, κόβω με το στόμιο ενός ποτηριού ή με ένα στρογγυλό μαχαίρι, βγαίνουν κάποιες ακανόνιστες δισκοειδείς μορφές, αλλά δεν με ενοχλεί.
7. Το ταψί το στρώνω με χαρτί ψησίματος. Βάζω τα μπισκότα, αφήνοντας λίγο χώρο μεταξύ τους (δεν φουσκώνουν θεαματικά, αλλά ούτε θέλεις να κολλήσουν). Προθερμαίνω τον φούρνο στους 180°C (δηλαδή για μένα «μέτρια φωτιά»), στη μεσαία σχάρα.
8. Το ψήσιμο διαρκεί περίπου 10-15 λεπτά, αλλά μην βασίζεσαι στο χρονόμετρο. Μετά από 10 λεπτά, κοιτάω τις άκρες – αν έχουν πάρει μια ελαφρώς χρυσαφένια κρούστα, είναι έτοιμα. Καλύτερα να τα βγάλεις νωρίτερα παρά να τα στεγνώσεις πολύ, γιατί γίνονται σκληρά σαν μπισκότα αγγλικού τσαγιού, δεν μπορεί να τα φάει κανείς. Και, πολύ σημαντικό, τα μπισκότα σφίγγουν όταν κρυώνουν, οπότε μην πανικοβάλλεσαι αν φαίνονται μαλακά όταν τα βγάζεις.
9. Τα αφήνω να κρυώσουν στο ταψί για περίπου 5 λεπτά, μετά τα βάζω σε μια σχάρα (αν έχω διάθεση να ψάξω τη σχάρα) ή σε μια μεγάλη πιατέλα, για να μην κάνουν υγρασία.
Πρακτικές συμβουλές
Το πιο συνηθισμένο λάθος είναι να βάλεις πολύ αλεύρι. Είναι εύκολο να το παρακάνεις, ειδικά αν δεν αφήσεις τη ζύμη να σταθεί τουλάχιστον 5 λεπτά πριν την ανοίξεις, για να δεις πόσο τραβάει. Αν χρησιμοποιήσεις κακάο κακής ποιότητας, μην απορήσεις αν τα μπισκότα έχουν μια αόριστη γεύση από χαρτόνι. Η ζάχαρη – αν βάλεις πολύ λίγο ζάχαρη, βγαίνουν κάπως πικρά; αν βάλεις πολύ, σφίγγουν πιο γρήγορα, αλλά έτσι είναι, εξαρτάται πόσο γλυκά θέλεις.
Για να μην κολλάει η ζύμη στον πλάστη ή στον πάγκο, ρίχνω λίγο αλεύρι, αλλά μην τσιγκουνευτείς ούτε με τον χώρο εργασίας, αλλιώς θα σκόρπισεις όλο το τραπέζι.
Μην προσπαθήσεις να αλείψεις τα μπισκότα με νερό ή γάλα πριν το ψήσιμο – δεν θα κάνουν ωραία κρούστα, θα μείνουν τα ίδια. Επιπλέον, μην προσπαθήσεις να τα ψήσεις σε δυνατή φωτιά – καίγονται από κάτω και μένουν μαλακά στο κέντρο.
Αντικαταστάσεις και προσαρμογές
Χωρίς γλουτένη; Έχω δοκιμάσει με αλεύρι χωρίς γλουτένη από το κατάστημα, η ζύμη βγαίνει λίγο πιο θρυμματισμένη και πρέπει να προσθέσεις μια κουταλιά νερό παραπάνω. Αν δεν βάλεις κακάο, κόβεις λίγο από το νερό κατά μία κουταλιά, αλλιώς η ζύμη θα μαλακώσει πολύ.
Αν θέλεις να είναι με λιγότερα λιπαρά, κόψε λίγο από το λάδι και βάλε μερικές κουταλιές πουρέ από ψητό μήλο ή μπανάνα. Δεν θα βγει ακριβώς το ίδιο, αλλά λειτουργεί για αυτή τη δύσκολη δίαιτα.
Δεν σου αρέσει η γεύση του ρούμι; Βάλε βανίλια ή ξύσμα πορτοκαλιού. Μπορείς να προσθέσεις και λίγο κανέλα αν τα πας καλά μαζί της, αλλά μην το παρακάνεις, γιατί καλύπτει τη γεύση του κακάο.
Παραλλαγές
Μπορείς να βάλεις στη ζύμη μια κουταλιά στιγμιαίου καφέ για πιο έντονη γεύση, ή λίγους ψιλοκομμένους ξηρούς καρπούς αν θέλεις υφή. Έχω δοκιμάσει και με σταφίδες, αλλά δεν με ενθουσίασαν, φαίνεται ότι αυτά τα μπισκότα πάνε καλύτερα απλά, με κάτι επιπλέον από πάνω μετά το ψήσιμο, όχι μέσα.
Αν αντέχεις, αφού κρυώσουν, μπορείς να τα κολλήσεις δύο-δύο με μαρμελάδα βερίκοκου ή πηχτή μαρμελάδα. Ή μπορείς να τα κυλήσεις σε ζάχαρη άχνη όσο είναι ζεστά, κολλάει ωραία.
Ιδέες σερβιρίσματος
Είναι εξαιρετικά με έναν πικρό καφέ ή με ένα απλό μαύρο τσάι. Αν είσαι παιδί, σίγουρα τα θέλεις με γάλα αμυγδάλου ή σόγιας – δεν πνίγονται πολύ και μαλακώνουν γρήγορα. Είναι καλοί και σε πακέτο, στο δρόμο ή στο σχολείο, δεν θρυμματίζονται άσκοπα. Κάποιοι τους βάζουν σε ένα μεγάλο μπολ και ρίχνουν από πάνω φυτικό γιαούρτι με λίγο φρούτο, για να είναι «υγιεινό πρωινό».
Συχνές ερωτήσεις
Πόσο αλεύρι μπαίνει, στην πραγματικότητα; Πραγματικά 500 γρ.;
Θεωρητικά, ναι, αλλά εξαρτάται από τον τύπο του αλευριού και πόσο ξηρό είναι. Εγώ αρχίζω με 470-480 γρ. και κρατάω το υπόλοιπο κοντά. Μην βάλεις τα πάντα ταυτόχρονα, γιατί στο τέλος δεν θα μπορέσεις να το βγάλεις αν γίνει πολύ σφιχτό.
Μπορώ να τα φτιάξω χωρίς κακάο;
Φυσικά, θα βγει ένα απλό μπισκότο, πιο ανοιχτόχρωμο, αλλά εξίσου καλό. Βάλε τότε μόνο λίγο λιγότερο νερό (1 κουταλιά λιγότερο) και ενδεχομένως αρώματα όπως βανίλια ή ξύσμα λεμονιού, αν σου αρέσει.
Πόσο καιρό μένουν φρέσκα;
Εγώ τα κρατάω περίπου μια εβδομάδα, σε πλαστική σακούλα ή σε κουτί με καπάκι, σε θερμοκρασία δωματίου. Γίνονται πιο σφιχτά, αλλά δεν γίνονται πέτρινα, ειδικά αν δεν είναι ψημένα πολύ. Αν στεγνώσουν πολύ, μπορείς να τα βάλεις 2-3 λεπτά στο μικροκύματα, καλυμμένα με μια υγρή πετσέτα (αλλά με προσοχή, για να μην γίνουν μαλακά όπως το μελομακάρονο).
Μπορώ να τα κάνω πιο τραγανά;
Ναι, αν ανοίξεις τη ζύμη πιο λεπτή και τα ψήσεις για 2-3 λεπτά παραπάνω. Μην τα κάνεις πολύ λεπτά, γιατί καίγονται στις άκρες και μένουν μαλακά στο κέντρο, ειδικά πάνω στο χαρτί ψησίματος.
Μπορώ να βάλω μέλι ή άλλο γλυκαντικό αντί για ζάχαρη;
Αν δεν νηστεύεις, μπορείς να δοκιμάσεις με μέλι ή σιρόπι αγαύης, αλλά αλλάζει την υφή – η ζύμη γίνεται πιο κολλώδης, πρέπει να προσαρμόσεις το αλεύρι. Με το μέλι, κόβεις λίγο από το νερό, αλλιώς τρέχει όλη η σύνθεση.
Μπορώ να τα καταψύξω;
Ναι, αλλά καλύτερα να τα διατηρήσεις άψητα – δηλαδή να σχηματίσεις τα μπισκότα και να τα βάλεις στην κατάψυξη σε ένα ταψί, μετά όταν θέλεις να τα ψήσεις, τα βάζεις κατευθείαν στο φούρνο, με λίγα λεπτά παραπάνω στον χρόνο ψησίματος. Αποψυγμένα μετά το ψήσιμο δεν είναι τόσο καλά, γίνονται κάπως μουντά.
Διατροφικές αξίες (περίπου)
Σε ένα μπισκότο, βγαίνει περίπου 55-60 θερμίδες, αν βγάλεις περίπου 35-40 από όλη την ποσότητα. Οι περισσότερες θερμίδες προέρχονται από το αλεύρι και τη ζάχαρη, το λάδι προσθέτει λίγο λίπος, αλλά αλλιώς δεν είναι τίποτα υπερβολικό – δεν είναι μπισκότα με βούτυρο, γάλα ή αυγά. Έχεις περίπου 10-12 γρ. υδατάνθρακες ανά κομμάτι, 2-3 γρ. λίπη, σχεδόν χωρίς πρωτεΐνες. Είναι αρκετά χορταστικά, δεν σου έρχεται να φας 10 ταυτόχρονα. Αν σε απασχολεί η ζάχαρη, μπορείς να μειώσεις σε 9-10 κουταλιές και βγαίνουν ακόμα γλυκά. Δεν έχουν πολλές φυτικές ίνες, οπότε δεν είναι του τύπου «υγιεινά», αλλά ούτε είναι η καυτή θερμιδική βόμβα που θα περίμενες από μπισκότα. Χωρίς γαλακτοκομικά, χωρίς αυγά, δηλαδή κατάλληλα και για βίγκαν. Αν προσθέσεις ξηρούς καρπούς ή άλλες προσθήκες, αλλάζει η κατάσταση, φυσικά.
Πώς διατηρούνται και ξαναζεσταίνονται
Διατηρούνται καλύτερα σε μια πλαστική σακούλα (ποτέ σε χαρτί, γιατί στεγνώνουν γρήγορα) ή σε μεταλλικό κουτί/κουζίνα, σε θερμοκρασία δωματίου. Έχω δοκιμάσει και στο ψυγείο, αλλά γίνονται πολύ σφιχτά και απορροφούν μυρωδιές αν δεν είναι καλά κλεισμένα.
Αν τους έχεις ξεχάσει και έχουν γίνει πολύ σκληροί, μπορείς να τους βάλεις στο μικροκύματα (2-3 κομμάτια, 20-30 δευτερόλεπτα, σε ένα μπολ καλυμμένο με μια υγρή πετσέτα) ή τους βάζεις 2-3 λεπτά στον προθερμασμένο φούρνο, κατευθείαν στη σχάρα. Συνήθως, μετά από λίγα λεπτά ξεκούρασης, μαλακώνουν ξανά, ακόμα κι αν δεν ξαναγίνουν όπως την πρώτη μέρα. Μπορείς να βάλεις και μια φέτα μήλου στο κουτί (όπως έκαναν οι γιαγιάδες), αλλά πρόσεξε να μην το ξεχάσεις, γιατί μπαγιατεύει και χαλάει τα πάντα.
Όταν έχεις όρεξη για κάτι γρήγορο, καλό και χωρίς κόπο, λέω ότι αυτά είναι τα νηστίσιμα μπισκότα στα οποία επιστρέφω πάντα. Μπορείς να τα φτιάξεις το βράδυ, μετά τη δουλειά, και να έχεις για μερικές καλές ημέρες για καφέ ή με τσάι, και αν είσαι μεγάλος άνθρωπος, και αν είσαι παιδί.
Συστατικά: 500 γρ αλεύρι 12 κουταλιές της σούπας ζάχαρη 12 κουταλιές της σούπας λάδι 13 κουταλιές της σούπας νερό 3 κουταλιές της σούπας κακάο 2 κουταλιές της σούπας ρούμι 1 φακελάκι μπέικιν πάουντερ
Ετικέτες: κουλουράκια νηστείας μπισκότα με κακάο μπισκότα