Νηστίσιμο γλυκό ψωμί με σπιτική κρέμα Nutella
Δεν ξέρω πώς γίνεται, αλλά κάθε φορά που αρχίζω να φτιάχνω νηστίσιμο τσουρέκι με σπιτική κρέμα «Nutella», θυμάμαι την πρώτη μου προσπάθεια: ξέχασα να βάλω αλάτι και, φυσικά, η ζύμη βγήκε λίγο άγευστη, κολλώδης και χωρίς κέφι. Παρ' όλα αυτά, αυτή η κρέμα από φουντούκια με βγάζει πάντα από τη δύσκολη θέση – είναι το είδος του πράγματος που το τρως με κουτάλι από τον επεξεργαστή, αν και θεωρητικά θα έπρεπε να μπει στο τσουρέκι. Υπάρχει και η ιδέα ότι, αν έχεις υπομονή να αφήσεις τη ζύμη να φουσκώσει καλά και δεν την πιέζεις να φουσκώσει γρήγορα, θα βγει κάτι πραγματικά μαγευτικό. Λοιπόν, ας μπω κατευθείαν στο ψητό, γιατί δεν έχει νόημα να κάνω τον φιλόσοφο – θα σας πω ακριβώς πώς το φτιάχνω, τι έχω μάθει από την εμπειρία μου και τι λειτουργεί ή όχι.
Έτσι, εν συντομία: διαρκεί περίπου 2,5 ώρες συνολικά, 30 λεπτά για προετοιμασία, περίπου μία ώρα για φούσκωμα (αυτή είναι η στιγμή που μπορείς να κάνεις και άλλη δουλειά ή να παρακολουθήσεις μια σειρά), 45-50 λεπτά στο φούρνο. Βγαίνουν 1-2 μεγάλα τσουρέκια, εξαρτάται από το σχήμα του ταψιού σου, αλλά μπορείς να υπολογίσεις για 8-10 γενναίες φέτες στο τέλος. Δεν είναι καθόλου δύσκολο, μόνο που θα λερώσεις μερικά σκεύη και μην νομίζεις ότι είναι όπως το κέικ, έτοιμο σε 20 λεπτά – σε κρατά σε εγρήγορση, αλλά μην πανικοβάλλεσαι, γίνεται και αν δεν είσαι ειδικός.
Ας σου δώσω και τη λίστα με τα υλικά που χρειάζεσαι, γιατί αν δεν έχεις όλα έτοιμα, σίγουρα θα ξεχάσεις κάτι (όπως μου συνέβη μια φορά με τη μαγιά, που έτρεξα βιαστικά στο κατάστημα αφού είχα ήδη ζυγίσει το αλεύρι).
Ζύμη:
500 γραμμάρια αλεύρι (τύπου 650, γιατί είναι πιο ελαστικό – ο κύριος ρόλος, προφανώς)
25 γραμμάρια φρέσκια μαγιά (δεν χρησιμοποιώ ξηρή, εδώ έχει νόημα να βάλεις φρέσκια, φουσκώνει πιο ωραία)
10 κουταλιές λάδι (περίπου 80-90 ml – αντικαθιστά το βούτυρο και δίνει αφράτη υφή, μην είσαι τσιγκούνης)
φλούδα από μισό λεμόνι (βγάζει τη γεύση της αηδίας, την κάνει αρωματική, αλλά μην επιμείνεις με ένα ολόκληρο λεμόνι, γιατί θα φαίνεται σαν λεμονόπιτα)
150 γραμμάρια ζάχαρη (βάζω κρυσταλλική, μπορείς να βάλεις και καστανή αν θέλεις πιο καραμελωμένη γεύση, προφανής ρόλος – η γλυκύτητα της ζύμης)
μια πρέζα αλάτι (μην το παραλείπεις, ακόμα κι αν είναι νηστίσιμο; χωρίς αλάτι είναι σαν φύλλο χωρίς αλάτι, δεν έχεις τι να φας)
250 ml χλιαρό νερό (να μην είναι καυτό, για να μην κάψει τη μαγιά; εδώ ζυμώνουμε τα πάντα)
άρωμα ρούμι και βανίλια (περίπου 2-3 σταγόνες από το καθένα, αν δεν έχεις, δεν είναι καταστροφή, αλλά η κλασική γεύση του τσουρεκιού προέρχεται από εδώ)
Σπιτική κρέμα «Nutella» (χωρίς γάλα, χωρίς αυγά, πραγματικά vegan):
250 γραμμάρια φουντουκιών (καβουρδισμένα, όχι ωμά, για να είναι αρωματικά – μπορείς να κάνεις και με καρύδια ή αμύγδαλα, αλλά έχει διαφορετική γεύση)
150 γραμμάρια ζάχαρη άχνη (η άχνη είναι πιο λεπτή, δεν μένει κοκκώδης στην κρέμα)
50 γραμμάρια κακάο (μαύρο, να είναι έντονο, δεν είναι για παιδιά, εδώ μετράει πόσο σοκολατένια γεύση θέλεις)
4 κουταλιές λάδι (ουδέτερο, π.χ. ηλιέλαιο; μην βάλεις ελαιόλαδο, δεν θέλεις να έχει μυρωδιά)
μια πρέζα αλάτι (πραγματικά το αισθάνεσαι, μην το ξεχάσεις)
Ας σου πω τα βήματα, γιατί αλλιώς θα χαθείς στη θεωρία και δεν θα βγει όπως θέλεις.
1. Ξεκινάω με την προζύμη, γιατί χωρίς αυτή δεν κινείται τίποτα. Βάζω τη φρέσκια μαγιά σε ένα μπολάκι, προσθέτω 2 κουταλάκια ζάχαρη και λίγο χλιαρό νερό. Ανακατεύω με το δάχτυλο ή με ένα κουταλάκι και το αφήνω εκεί να φουσκώσει 10-15 λεπτά. Αν δεν κάνει αφρό, σίγουρα έχεις παλιά μαγιά και χρειάζεσαι άλλη.
2. Κοσκινίζω το αλεύρι σε ένα μεγαλύτερο μπολ (εδώ έχει νόημα να το κοσκινίσεις, γιατί αερίζεται και δεν παίρνεις άσκοπες σβόλους), μετά κάνω μια τρύπα στη μέση και ρίχνω όλη την προζύμη.
3. Σε άλλο μπολ, ζεσταίνω το νερό με τη ζάχαρη – όχι να βράσει, μόνο μέχρι να διαλυθεί η ζάχαρη. Ρίχνω το νερό με τη ζάχαρη πάνω στο αλεύρι και αρχίζω να ανακατεύω με μια μεγάλη ξύλινη κουτάλα αν έχεις, μην βάλεις απευθείας το χέρι σου.
4. Προσθέτω τη φλούδα λεμονιού, το αλάτι, τα αρώματα και το λάδι (βάζεις σταδιακά το λάδι, όχι όλο μαζί, γιατί ενσωματώνεται πιο εύκολα). Ζυμώνω για περίπου 10-12 λεπτά μέχρι να μην κολλάει στα χέρια. Αν δεις ότι κολλάει ακόμα, πρόσθεσε 2-3 κουταλιές αλεύρι, όχι παραπάνω γιατί θα γίνει σφιχτό. Όταν το νιώσεις ελαστικό και λείο, το αφήνεις να φουσκώσει καλυμμένο, σε ζεστό μέρος, για μία ώρα – εξαρτάται και από το δωμάτιο, μπορεί και μιάμιση ώρα αν είναι πιο κρύο. Το ελέγχεις, όχι το χρονόμετρο.
5. Κατά τη διάρκεια αυτή, αρχίζω με την κρέμα. Είναι απλή: καβουρδίζω τα φουντούκια για 7-8 λεπτά στον φούρνο στους 180°C, τα τρίβω καλά από τις φλούδες και μετά τα βάζω στον επεξεργαστή. Τα χτυπάω μέχρι να γίνουν σχεδόν πάστα, μετά προσθέτω τη ζάχαρη άχνη, το κακάο και το αλάτι. Χτυπάω μερικές φορές στον επεξεργαστή, μετά προσθέτω το λάδι, ρίχνοντάς το σταδιακά. Αν δεις ότι δεν δένει όπως θέλεις, μπορείς να προσθέσεις 1-2 κουταλιές χλιαρού νερού, αλλά δεν χρειάζεται πάντα. Στο τέλος πρέπει να φαίνεται σαν μια παχύρρευστη, λιπαρή πάστα, αλλά όχι υγρή – αν είναι πολύ σφιχτή, δεν απλώνεται, αν είναι πολύ μαλακή, βγαίνει από το τσουρέκι.
6. Όταν η ζύμη έχει φουσκώσει, την αναποδογυρίζω στο τραπέζι και την χωρίζω σε δύο κομμάτια. Ρολάρω κάθε κομμάτι με τον πλάστη (ή με την παλάμη αν δεν θες να μπλέκεσαι) σε ένα ορθογώνιο φύλλο, περίπου όσο μια σελίδα Α4. Απλώνω την κρέμα σε κάθε φύλλο, όχι μέχρι την άκρη, για να μην βγει κατά την ρολάρισμα.
7. Ρολάρω σφιχτά, όπως σε ρολό, και αν θέλεις να το κάνεις πιο όμορφο, πλέκεις τα δύο ρολά το ένα πάνω από το άλλο. Αν όχι, τα βάζεις απλά σε δύο μικρά ταψιά ή σε ένα μεγάλο – επενδυμένα με χαρτί ψησίματος.
8. Αφήνω για άλλα 15-20 λεπτά να φουσκώσουν στο ταψί, ώστε να φουσκώσουν λίγο. Εν τω μεταξύ, προθερμαίνω τον φούρνο στους 180°C, χωρίς αερισμό αν είναι δυνατόν, γιατί στεγνώνει τη ζύμη.
9. Ψήνω για περίπου 45-50 λεπτά. Μετά από 40 λεπτά κάνω τη δοκιμή με την οδοντογλυφίδα: αν βγει καθαρή, είναι έτοιμο. Αν όχι, άφησέ το για 5-10 λεπτά ακόμη, αλλά μην το παρακάνεις, θα στεγνώσει. Αν δεις ότι ροδίζει πολύ, μπορείς να βάλεις ένα φύλλο πάνω στις τελευταίες 10 λεπτά.
Το φτιάχνω αρκετά συχνά, ειδικά όταν νηστεύω ή έχω επισκέπτες που νηστεύουν, ή απλά όταν δεν έχω διάθεση να πλύνω λιπαρές ταψιά από βούτυρο. Επιπλέον, είναι πολύ πιο οικονομικό από το κλασικό τσουρέκι, δεν αγχώνεσαι με γάλα, αυγά, γίνεται και τις ημέρες νηστείας, και αν έχεις vegan φίλους – κανείς δεν λέει όχι, γιατί είναι ακριβώς σαν ένα «αληθινό». Μου αρέσει που δεν μπερδεύεσαι με το χτύπημα των ασπραδιών ή τη σαντιγί, όλα είναι all-in-one και το αποτέλεσμα είναι μαλακό, γεμάτο κρέμα. Και, ειλικρινά, αυτή η κρέμα από φουντούκια συχνά «κλέβεται» από την άκρη του σκεύους, πριν καν φτάσει στο τσουρέκι – όποιος έχει παιδιά, ξέρει τι λέω.
Χρήσιμες συμβουλές, παραλλαγές και ιδέες σερβιρίσματος
Χρήσιμες συμβουλές:
Το πιο σημαντικό είναι να αφήσεις τη ζύμη να φουσκώσει όσο πρέπει, μην την πιέζεις να φουσκώσει υπερβολικά (π.χ. πάνω σε καλοριφέρ, γιατί μπορεί να φουσκώσει απότομα και να καταρρεύσει κατά το ψήσιμο).
Μην χρησιμοποιείς αρωματισμένο λάδι, θα αλλάξει τη γεύση.
Αν η κρέμα σου φαίνεται πολύ πυκνή, μην πανικοβάλλεσαι – μερικές σταγόνες χλιαρού νερού τη σώζουν.
Μην βάζεις πολύ γέμιση, γιατί θα βγει έξω, θα καεί και δεν θα ξαναβγάλεις το ταψί για πλύσιμο.
Μην τρομάξεις αν κατά το ψήσιμο ραγίσει το τσουρέκι, δεν σημαίνει ότι έκανες λάθος – είναι μια ζύμη χωρίς αυγά, χωρίς βούτυρο, οπότε δεν είναι τόσο «δεμένη».
Αντικαταστάσεις υλικών και προσαρμογές:
Μπορείς να αλλάξεις τα φουντούκια με καρύδια, αμύγδαλα ή ακόμα και σπόρους ηλιόσπορου για πιο οικονομικό προϋπολογισμό (βγαίνει καλό, αλλά δεν έχει τη γεύση της «Nutella»).
Αν θέλεις να το κάνεις χωρίς γλουτένη, μπορείς να χρησιμοποιήσεις αλεύρι χωρίς γλουτένη, αλλά πρόσεξε να διαλέξεις ένα καλό για ψήσιμο, αλλιώς θα θρυμματίζεται.
Για μια πιο διαιτητική εκδοχή, μπορείς να μειώσεις τη ζάχαρη στη μέση ή να βάλεις γλυκαντικό ψησίματος.
Μπορείς να προσθέσεις λίγη στιγμιαία καφέ στην κρέμα (π.χ. μια κουταλιά), για πιο έντονη γεύση, αλλά δεν είναι υποχρεωτικό.
Στη ζύμη μπορείς να βάλεις και φλούδα πορτοκαλιού, αν θέλεις άλλες αρώματα.
Παραλλαγές:
Αν δεν έχεις διάθεση για Nutella, μπορείς να βάλεις παχύρρευστο γλυκό δαμάσκηνου ή μαρμελάδα, βγαίνει επίσης καλό.
Μπορείς να φτιάξεις μίνι ρολά με τη ζύμη και την κρέμα – μικρές μερίδες, για σνακ, αν δεν έχεις ταψί τσουρεκιού.
Γίνεται και με σταφίδες μουλιασμένες σε ρούμι (αν δεν είναι αυστηρή νηστεία), ή με μια πρέζα κανέλας πασπαλισμένη στη γέμιση.
Σερβίρισμα:
Το καλύτερο είναι αφού έχει κρυώσει εντελώς, αλλά σε εμάς δεν αντέχει ποτέ τόσο.
Μπορείς να το κόψεις φέτες και να το σερβίρεις με φυτικό γάλα, με καφέ ή δυνατό μαύρο τσάι. Είναι καλό και για πρωινό, και για επιδόρπιο.
Είναι καλό σκέτο, αλλά και με λίγο ξινό γλυκό δίπλα, αν είσαι φαν των αντιθέσεων.
Συχνές ερωτήσεις
1. Γιατί δεν φουσκώνει η ζύμη;
Πιθανότατα η μαγιά είναι παλιά ή το νερό ήταν πολύ καυτό και την σκότωσε. Ή μπορεί να έβαλες πολύ αλεύρι κατά το ζύμωμα και έγινε βαρύ. Κοίτα, αν δεν βάλω και λίγο ζάχαρη πάνω στη μαγιά από την αρχή, δεν κάνει αφρό όπως πρέπει.
2. Μπορεί να γίνει η κρέμα χωρίς επεξεργαστή;
Ναι, αλλά χρειάζεσαι υπομονή. Τα φουντούκια μπορείς να τα ψιλοκόψεις με μύλο καφέ ή να τα θρυμματίσεις με πλάστη, μετά ανακατεύεις με τα υπόλοιπα. Δεν θα βγει λεία, αλλά γίνεται.
3. Μπορεί να καταψυχθεί το τσουρέκι;
Ναι, αλλά όχι για περισσότερο από έναν μήνα – το αφήνεις να κρυώσει καλά, μετά το τυλίγεις σε μεμβράνη και το βάζεις στην κατάψυξη. Όταν θέλεις να το φας, το αφήνεις να ξεπαγώσει σε θερμοκρασία δωματίου ή το ζεσταίνεις λίγο στον φούρνο. Μην το βάλεις απευθείας στο μικροκύμα, θα γίνει περίεργο.
4. Βγαίνει το ίδιο καλό με ολικής αλέσεως αλεύρι;
Όχι ακριβώς, βγαίνει πιο πυκνό και χρειάζεται περισσότερο υγρό. Είναι εντάξει, αλλά μην περιμένεις την ίδια αφράτη υφή. Σου προτείνω να βάλεις περίπου 1/3 ολικής και το υπόλοιπο λευκό, αν θέλεις να το δοκιμάσεις.
5. Μπορώ να χρησιμοποιήσω ξηρή μαγιά;
Γίνεται, αλλά πρόσεξε να την ενεργοποιήσεις σωστά: βάλ' την σε χλιαρό νερό με λίγο ζάχαρη και άφησέ την να κάνει αφρό τουλάχιστον 10 λεπτά. Εγώ προτιμώ πάντα φρέσκια, αλλά όταν δεν έχω, γίνεται και με ξηρή – περίπου 7 γραμμάρια για αυτή τη συνταγή.
Διατροφικές αξίες (περίπου)
Αν σε ενδιαφέρει και αυτή η πλευρά: για μια παχιά φέτα (περίπου 1/10 του τσουρεκιού), έχει κάπου 250-300 kcal, από τις οποίες περίπου 40-45 γραμμάρια υδατάνθρακες, 10-12 γραμμάρια λιπαρά (κυρίως από το λάδι και τα φουντούκια), 5-6 γραμμάρια πρωτεΐνες. Είναι σαφώς πιο ελαφρύ από ένα τσουρέκι με αυγά και βούτυρο, αλλά μην το υποτιμάς σε θερμίδες – είναι ακόμα επιδόρπιο, ειδικά αν το κόβεις «γενναιόδωρα», όχι λεπτά. Η ζάχαρη είναι παρούσα, αλλά μπορείς να την προσαρμόσεις κατά βούληση. Αν χρειάζεσαι κάτι χορταστικό, με «χτύπημα» ενέργειας, είναι κατάλληλο, αλλά δεν είναι ακριβώς low-carb. Για νηστεία, ή αν έχεις αλλεργίες σε γαλακτοκομικά/αυγά, είναι για να ηρεμήσει τη συνείδηση, αλλά αν έχεις προβλήματα με τη ζάχαρη ή τη γλουτένη, πρέπει να προσαρμόσεις.
Πώς να το διατηρήσεις και να το ξαναζεστάνεις
Το καλύτερο είναι να το κρατάς τυλιγμένο σε χαρτί ψησίματος και μετά σε μια καθαρή πετσέτα ή σε μια χοντρή πλαστική σακούλα, σε θερμοκρασία δωματίου, για 2-3 ημέρες – μην το βάλεις στο ψυγείο, θα στεγνώσει. Αν θέλεις να το κρατήσεις περισσότερο, κόψε το σε φέτες, βάλ' τες σε σακούλες στην κατάψυξη. Όταν θέλεις να φας, βγάζεις μια φέτα, την αφήνεις 10 λεπτά στον πάγκο της κουζίνας και την βάζεις 2-3 λεπτά στον φούρνο στους 150°C – βγαίνει σαν καινούργιο. Δεν συνιστώ το μικροκύμα, γιατί γίνεται λασπώδες και στεγνό. Αν έχεις υπομονή, μπορείς να αλείψεις τις φέτες με λίγο λάδι πριν τις ξαναζεστάνεις και βγαίνουν ακόμα πιο αφράτες.
Αυτή είναι η ιστορία και όλα όσα έχω μάθει φτιάχνοντας αυτό το νηστίσιμο τσουρέκι με κρέμα «Nutella». Αν έχεις διάθεση να πειραματιστείς με τη συνταγή ή να της δώσεις τη δική σου πινελιά, έχεις ελευθερία – αλλά η βάση παραμένει η ίδια, απλή και χωρίς κόπο.
Για τη ζύμη: - φτιάχνουμε την προζύμη με μαγιά, 2 κουταλάκια ζάχαρη και λίγο χλιαρό νερό, τα ανακατεύουμε και τα αφήνουμε να φουσκώσουν για 10-15 λεπτά - σε ένα μπολ, κοσκινίζουμε το αλεύρι, προσθέτουμε την προζύμη, το λάδι, το αλάτι, τη ξύσμα λεμονιού και το νερό στο οποίο διαλύσαμε τη ζάχαρη - ζυμώνουμε μέχρι να αποκτήσουμε μια ζύμη που δεν κολλάει πια στα χέρια (αν χρειαστεί, προσθέτουμε λίγο αλεύρι ακόμα), και στη συνέχεια την αφήνουμε να φουσκώσει για μία ώρα ενώ φτιάχνουμε την κρέμα Nutella. Κρέμα Nutella: - οι φουντούκια αλέθονται σε επεξεργαστή τροφίμων ή περνούν από το πιο λεπτό κόσκινο ενός κρεοπωλείου - οι ψιλοκομμένες φουντούκια τοποθετούνται σε επεξεργαστή τροφίμων ή μπλέντερ, προστίθεται ζάχαρη άχνη, κακάο, αλάτι, ανακατεύουμε και προσθέτουμε σταδιακά το λάδι μέχρι να είναι έτοιμη η κρέμα - είναι μια πολύ καλή κρέμα που μπορεί να καταναλωθεί και σε ψωμί κατά τη διάρκεια της νηστείας. Συναρμολόγηση: - η ζύμη χωρίζεται σε δύο κομμάτια, απλώνεται σε ορθογώνιο σχήμα, αλείφεται με κρέμα, τυλίγεται και πλέκεται - τοποθετείται σε φόρμα κέικ επενδεδυμένη με λαδόκολλα και αφήνεται να φουσκώσει για άλλα 15-20 λεπτά - ψήνεται σε προθερμασμένο φούρνο στους 180 βαθμούς για 45-50 λεπτά ανάλογα με τον φούρνο και γίνεται η δοκιμή με οδοντογλυφίδα, αν χρειαστεί, μπορεί να μείνει περισσότερο μέχρι να είναι έτοιμο, αλλά όχι περισσότερο από 60 λεπτά.
Συστατικά: Ζύμη: 500 γρ αλεύρι, 25 γρ φρέσκια μαγιά, 10 κουταλιές λάδι, ξύσμα από μισό λεμόνι, 150 γρ ζάχαρη, μια πρέζα αλάτι, 250 ml χλιαρό νερό, εκχύλισμα ρούμι και βανίλια. Κρέμα Nutella: 250 γρ φουντούκια, 150 γρ ζάχαρη άχνη, 50 γρ κακάο, 4 κουταλιές λάδι, μια πρέζα αλάτι.
Ετικέτες: γλυκό ψωμί Γλυκό ψωμί της Σαρακοστής συνταγές νηστείας