Κρέπες με κρέμα αβοκάντο και κουνουπίδι
Πρώτη φορά που προσπάθησα να γεμίσω κρέπες με κρέμα από αβοκάντο και κουνουπίδι, δεν είχα καθόλου εμπιστοσύνη ότι θα μου αρέσουν, ειδικά με τη μαμά να λέει «τι πάλι εφηύρες, πάλι βάζεις αυτό το αβοκάντο, δεν χορταίνουμε πια;». Το θέμα είναι ότι, στην πρώτη προσπάθεια, έβαλα περισσότερο δεντρολίβανο από όσο έπρεπε και βγήκε κάπως περίεργο, το παραδέχομαι, αλλά τώρα, αφού έχω κάνει αυτή τη συνταγή περίπου 4-5 φορές, τις φτιάχνω από το μάτι, δεν μετράω τίποτα με γραμμάρια. Εντάξει, στις κρέπες δεν μπορείς να κάνεις λάθος, αλλά στην κρέμα – αν βάλεις πολύ φρέσκο σκόρδο, θα έχεις κάτι σαν σαλάτα από την προηγούμενη άνοιξη, όχι λεπτή κρέμα. Έχω συμβεί να χαλάσω και ένα αβοκάντο, να το βρω καφέ από μέσα, και παρόλα αυτά συνέχισα με τη συνταγή… οπότε, ας σας πω ακριβώς πώς προχωρώ τώρα, μετά από τόσες προσπάθειες.
Διαρκεί περίπου 1 ώρα, ίσως 1 ώρα και 15 λεπτά αν κινείσαι πιο αργά ή αν βράζει το κουνουπίδι πιο δύσκολα. Για περίπου 4-5 άτομα, άνετα. Δεν είναι τίποτα περίπλοκο αν έχεις διάθεση να λερωθείς λίγο στα χέρια και να παίξεις με το μπλέντερ ή το πιρούνι. Στο επίπεδο, ας πούμε… μεσαίο προς εύκολο – δεν λέω εύκολο γιατί η γέμιση χρειάζεται λίγη προσοχή στη υφή, να μην την κάνεις πολτό.
Κάνω αυτήν την συνδυαστική συνταγή αρκετά συχνά γιατί, αλήθεια, δεν αντέχω να βλέπω μόνο ομελέτες και τυρί σε φέτες στο πρωινό ή στο brunch. Επιπλέον, αν έχεις παιδιά ή απαιτητικούς φίλους, το αβοκάντο και το κουνουπίδι σε κρέπες φαίνεται κάπως φαντεζί και παρόλα αυτά είναι κάτι απλό. Και, ορκίζομαι, τελειώνουν πριν προλάβεις να φας την τρίτη κρέπα. Αν αρέσει σε κάποιον το αβοκάντο, εδώ πραγματικά αλλάζει γνώμη για «αυτή τη πράσινη πράγμα». Επιπλέον, η γέμιση μπορεί να χρησιμοποιηθεί και ως ντιπ για κάτι άλλο – έχω δοκιμάσει με μπαστουνάκια, με πίτες, σχεδόν με οτιδήποτε.
1. Ξεκινώ με τις κρέπες. Χτυπώ ένα αυγό με μια καλή πρέζα αλάτι (αν δεν βάλεις αρκετό, θα βγει ήπιο και λυπηρό). Προσθέτω το κρύο γάλα, το κοσκινισμένο αλεύρι – για να μην κάνω σβόλους –, μετά το ανθρακούχο νερό, που σίγουρα βοηθά στην αφράτη υφή (και μην με ρωτάς γιατί, δεν ξέρω την χημεία των ζυμών, αλλά λειτουργεί). Βάζω και λίγο φρέσκο πιπέρι, δεντρολίβανο και λίγο θυμάρι – όχι πολύ, μόνο όσο να μυρίζει «κάτι άλλο». Μια κουταλιά ελαιόλαδο για την υφή. Μην το παραλείψεις αυτό, αλλιώς κολλάνε στην κατσαρόλα. Ανακατεύω καλά, το βάζω λίγο στο ψυγείο, τουλάχιστον 10-15 λεπτά – δεν παραλείπω αυτό το βήμα από τότε που παρατήρησα ότι η υφή ρυθμίζεται καλύτερα μετά την παύση, δεν μένει αλευρώδης.
2. Εν τω μεταξύ, ασχολούμαι με το κουνουπίδι. Αν έχεις ένα μικρό κουνουπίδι, το χωρίζεις σε μικρές μπουκίτσες, το πλένεις υπεύθυνα (δεν θέλω χώμα στα δόντια), μετά το ρίχνεις σε βραστό νερό με αλάτι. Περίπου 15 λεπτά, αλλά πρέπει να είναι μαλακό, όχι λιωμένο. Αν βάλεις το μαχαίρι εύκολα μέσα του και σπάει χωρίς προσπάθεια, είναι έτοιμο. Στραγγίζω και αφήνω να κρυώσει.
3. Μέχρι να γίνει το κουνουπίδι, βράζω τα αυγά – τα βάζω σε μέτρια φωτιά, από κρύο νερό, ακριβώς 10 λεπτά από τη στιγμή που αρχίζει να βράζει. Δεν ξέρω γιατί, αλλά μου φαίνονται καλύτερα από αν τα βράσεις μόνο 7-8, τουλάχιστον για τη γέμιση.
4. Αβοκάντο – εδώ είναι το κλειδί να βρεις μερικά αβοκάντο κάπως ώριμα, μαλακά στην αφή, αλλά όχι λιωμένα. Τα κόβω, βγάζω το κουκούτσι, καθαρίζω την φλούδα, πετάω ό,τι είναι καφέ ή ύποπτο. Τα πολτοποιώ με το πιρούνι, γρήγορα, έτσι ώστε να μείνουν λίγο χοντροκομμένα, όχι πουρές για μωρά. Ρίχνω αμέσως λεμόνι, για να μην μαυρίσουν. Μερικές φορές σταματώ εδώ και δοκιμάζω – να είναι καλή η βάση.
5. Όταν έχουν κρυώσει όλα, κόβω το κουνουπίδι σε μικρά κομμάτια. Το ανακατεύω με το αβοκάντο, μετά βάζω γιαούρτι (οπωσδήποτε από αυτό που είναι πιο παχύ, αλλιώς γίνεται σούπα, όχι κρέμα), μουστάρδα με κόκκους αν έχω διάθεση για κάτι πιο τραγανό, τα βρασμένα και ψιλοκομμένα αυγά, αλάτι, λευκό πιπέρι αν έχω, αλλιώς και κανονικό πιπέρι κάνει. Δεν ξεχνάω το φρέσκο σκόρδο, να μην βάλω πολύ, και λίγο άνηθο και μαϊντανό, κατά το μάτι. Ρίχνω ελαιόλαδο στο τέλος, όχι πολύ, μόνο μια σταγόνα, για λίγο γυαλάδα.
6. Αν έχεις διάθεση να καθαρίσεις το τηγάνι εν τω μεταξύ, κάνεις τις κρέπες μία-μία – αντικολλητικό τηγάνι, μια σταγόνα ελαιόλαδο στην πρώτη φορά, μετά προχωράς χωρίς. Δεν πρέπει να είναι παχιές, αλλά λεπτές, έτσι ώστε να είναι ελαστικές, για να μπορείς να τις τυλίγεις.
7. Γεμίζω τις κρέπες όσο είναι ακόμα ζεστές, για να αναμειχθούν οι γεύσεις καλά. Δεν βάζω γέμιση στο άκρο, μόνο στη μέση, για να μπορώ να τις τυλίγω χωρίς να φεύγει τίποτα έξω. Τις τυλίγω σφιχτά, τις κόβω στη μέση, μερικές φορές τις βάζω και σε πιάτο η μία πάνω στην άλλη, χορταστικά.
Είναι εντάξει και με λίγο τυρί κρέμα δίπλα, αν έχεις επισκέπτες που θέλουν πιο λιπαρές γεύσεις. Μπορείς να τις σερβίρεις κρύες ή ζεστές, δεν έχει και τόση σημασία, διατηρούνται ωραία.
Αν δεν έχεις δεντρολίβανο, άφησέ το στην άκρη, δεν είναι τέλος κόσμου. Μπορείς να το αντικαταστήσεις με ψιλοκομμένο βασιλικό, βγαίνει λίγο διαφορετικά. Αν δεν έχεις παχύ γιαούρτι, βάλε ξινή κρέμα, αλλά βάλε λιγότερο, για να μην γίνει πολύ υγρή. Για την εκδοχή χωρίς αυγό, μπορείς να παραλείψεις τα βρασμένα αυγά, αλλά πρόσθεσε περισσότερο αβοκάντο, ίσως λίγο τυρί τόφου για υφή.
Μια μέρα, έβαλα στη γέμιση και μερικές αποξηραμένες ντομάτες κομμένες πολύ ψιλά – άλλαξε όλη την ιστορία, όχι άσχημα, αλλά αμέσως καταλαβαίνεις ότι έχεις τροποποιήσει τη συνταγή. Αν θέλεις κάτι πιο φρέσκο, βάλε μερικά κλωνάρια φρέσκιας κρεμμυδίτσας αντί για σκόρδο ή ακόμα και καυτερή πιπεριά, αλλά μην το παρακάνεις. Έχω δοκιμάσει και με θρυμματισμένα ρεβίθια στην κρέμα – δεν είναι κακά, ειδικά αν θέλεις να τις κάνεις πιο χορταστικές.
Εγώ ήπια δίπλα ένα πράσινο τσάι ή ένα ξηρό λευκό κρασί, πηγαίνει και με κρύο ανθρακούχο νερό, στο πρωινό. Αν θες να φτιάξεις ένα μενού πιο brunch, μπορείς να βάλεις στο τραπέζι και μια σαλάτα ρόκας με ραπανάκια ή μερικά λαχανάκια. Πηγαίνει και με ελαφρές σούπες ή ακόμα και ως ορεκτικό σε ένα μεγαλύτερο γεύμα.
Αν θέλεις να αλλάξεις κάτι, μπορείς να βάλεις λίγο ψιλοκομμένο μέντα στην κρέμα, για πιο δροσερή αίσθηση. Ή να αντικαταστήσεις το μισό αβοκάντο με θρυμματισμένο φέτα – βγαίνει πιο αλμυρό, αλλά δεν είναι κακό. Μπορείς να δοκιμάσεις και με μπρόκολο αντί για κουνουπίδι – η υφή είναι λίγο πιο σκληρή, αλλά η γεύση είναι ωραία.
Τις βλέπω καλύτερα δίπλα σε μια πράσινη σαλάτα ή με φέτες αγγουριού και άνηθο, ή, αν είσαι του «σκληρού», με καπνιστό ψάρι δίπλα (ξέρω ότι ακούγεται περίεργο, αλλά ταιριάζει). Έχω δοκιμάσει και με χούμους αντί για κρέμα αβοκάντο, αλλά είναι άλλη ιστορία, δεν είναι ακριβώς το ίδιο.
Ερωτήσεις που μου έχουν κάνει οι φίλοι ή που κι εγώ αναρωτήθηκα στην αρχή:
– Μπορώ να φτιάξω τις κρέπες από το προηγούμενο βράδυ;
Ναι, τις κρατάς στο ψυγείο, καλυμμένες καλά για να μην στεγνώσουν. Μπορείς να τις ζεστάνεις γρήγορα στο τηγάνι την επόμενη μέρα, χωρίς να τις στεγνώσεις πολύ. Τη γέμιση την κάνεις την ημέρα που τις τρως, αλλιώς το αβοκάντο οξειδώνεται και γίνεται καφέ.
– Μπορεί να χρησιμοποιηθεί κατεψυγμένο κουνουπίδι;
Ναι, έχω δοκιμάσει, αλλά στραγγίζεις καλά μετά το βράσιμο και το αφήνεις να κρυώσει, αλλιώς κινδυνεύει να σου αφήσει πολύ νερό στην κρέμα. Η γεύση είναι σχεδόν η ίδια, μόνο η υφή είναι λίγο πιο μαλακή.
– Μπορεί το γιαούρτι να αντικατασταθεί με κάτι άλλο;
Σίγουρα, μπορείς να χρησιμοποιήσεις ξινή κρέμα ή ακόμα και μια πιο παχιά φυτική κρέμα. Αν θες vegan, γιαούρτι σόγιας ή αμυγδάλου, αλλά να είναι όσο πιο κρεμώδες γίνεται.
– Πρέπει οπωσδήποτε το αβοκάντο να είναι πολύ ώριμο;
Ιδανικά ναι, για να το πολτοποιήσεις εύκολα και να μην μείνουν σκληρά κομμάτια, αλλά αν έχεις μόνο ένα πιο σκληρό, μπορείς να το βάλεις 5 δευτερόλεπτα στο μικροκύματα (χωρίς κουκούτσι, χωρίς φλούδα!), μόνο για να μαλακώσει λίγο. Δεν κάνει θαύματα, αλλά βοηθά.
– Τι είδους αλεύρι μπορώ να χρησιμοποιήσω;
Εγώ έχω δοκιμάσει με κανονικό αλεύρι σίτου, αλλά πάει και με ολικής άλεσης (είναι κάπως πιο ρουστίκ στη γεύση). Έχω δοκιμάσει μια φορά με αλεύρι βρώμης, αλλά δεν μου άρεσαν, ήταν κάπως πολύ πυκνές.
Στις διατροφικές αξίες, είναι γύρω στις 250-300 θερμίδες ανά γεμάτη κρέπα (εξαρτάται πόσο βάζεις σε κάθε μία). Έχει καλές λιπαρές από το αβοκάντο και το ελαιόλαδο, λίγες ίνες από το κουνουπίδι, λίγες πρωτεΐνες από τα αυγά και το γιαούρτι. Δεν είναι η «αδύνατη» συνταγή, αλλά ούτε και θερμιδική βόμβα. Ιδανική αν θέλεις να φας κάτι πιο φρέσκο, χωρίς κρέας, και να μην νιώθεις βαρύς μετά. Χάρη στα λαχανικά και το γιαούρτι, έχεις βιταμίνες (C, K, B) και μέταλλα (κάλιο, μαγνήσιο). Αν μειώσεις την ποσότητα του ελαιόλαδου και επιλέξεις γιαούρτι με χαμηλά λιπαρά, μειώνεις και τον αριθμό των θερμίδων, σίγουρα. Ούτως ή άλλως, δεν τρως 5 ταυτόχρονα, οπότε μην ανησυχείς.
Διατηρούνται στο ψυγείο περίπου 1-2 μέρες, καλυμμένες με μεμβράνη, αλλά όχι περισσότερο, γιατί το αβοκάντο οξειδώνεται, δεν έχει τι να του κάνει. Αν σου μείνουν κρέπες κενές, τις κρατάς χωριστά, ενώ η κρέμα σε κλειστό δοχείο – και ούτε έτσι δεν αντέχει πάνω από 2 μέρες χωρίς να αλλάξει χρώμα. Για να ξαναζεστάνεις, βάζεις τις κρέπες στο μικροκύμα 20-30 δευτερόλεπτα (αν επιμένεις να τις φας ζεστές), αλλά μην ζεστάνεις την κρέμα ξεχωριστά, δεν έχει νόημα, κόβεται. Οι απλές κρέπες αντέχουν και 3 μέρες στο ψυγείο, η γέμιση όχι.
ΣΥΣΤΑΤΙΚΑ:
Για τις κρέπες:
– αυγό – συνδέει και βοηθά στην υφή, μην είσαι τσιγκούνης, αν θέλεις περισσότερες κρέπες, βάλε άλλο ένα
– γάλα – κάνει τις κρέπες μαλακές, αν δεν έχεις, βάλε μόνο ανθρακούχο νερό, αλλά βγαίνουν πιο «κολλώδεις»
– αλεύρι – η βάση, μπορείς να παίξεις με τον τύπο (δες παραπάνω)
– ανθρακούχο νερό – δίνει αφράτη υφή, δεν ξέρω γιατί, αλλά χωρίς αυτό δεν βγαίνουν το ίδιο
– ελαιόλαδο – λίγο για γεύση και για να μην κολλάνε
– αλάτι, πιπέρι, δεντρολίβανο, θυμάρι – για άρωμα, αλάτι και πιπέρι οπωσδήποτε, τα υπόλοιπα μόνο αν έχεις διάθεση
Για την κρέμα:
– αβοκάντο – η βάση, δίνει κρεμώδη υφή, μην παραλείψεις το λεμόνι, για να μην μαυρίσει
– κουνουπίδι – ίνες, το «σώμα» της κρέμας, μην βάλεις πολύ, για να μην την κάνει πολύ σφιχτή
– φρέσκο σκόρδο – άρωμα, αλλά μην βάλεις πολύ γιατί παίρνει όλη τη γεύση
– μουστάρδα σε κόκκους – υφή και ξινή γεύση, δεν είναι υποχρεωτική, αλλά είναι καλή
– γιαούρτι (χωρίς πολύ ορό) – συνδέει την κρέμα, δίνει φρεσκάδα
– βρασμένα αυγά – για χόρταση, και για να συνδέσουν όλα, χωρίς είναι εντάξει αν θέλεις πιο ελαφρύ
– άνηθος και μαϊντανός – για φρεσκάδα και γεύση, όχι πολύ ώστε να μην καλύψει τα υπόλοιπα
– ελαιόλαδο – μια σταγόνα για γυαλάδα και γεύση
– λεμόνι – αντιοξειδωτικό και για γεύση
– αλάτι, φρέσκο λευκό πιπέρι – για ισορροπία, το λευκό πιπέρι δεν είναι υποχρεωτικό, εγώ το έβαλα μόνο όταν είχα.
Συστατικά: Για τηγανίτες: 1 αυγό, 150 ml γάλα, 159 γρ αλεύρι, 150 ml ανθρακούχο νερό, 1 κουταλιά ελαιόλαδο, αλάτι, θυμάρι, δεντρολίβανο, φρεσκοτριμμένο πιπέρι. Για κρέμα αβοκάντο με κουνουπίδι: 2 αβοκάντο, 1 μικρό κουνουπίδι, μερικά πράσινα σκόρδα, 1 κουταλιά σπόρους μουστάρδας, 2 κουταλιές γιαούρτι (χωρίς νερό), 2 αυγά, άνηθο και φρέσκο μαϊντανό, ελαιόλαδο, λεμόνι, αλάτι, φρέσκο τριμμένο άσπρο πιπέρι.
Ετικέτες: τηγανίτες με αβοκάντο