Κρουασάν με λουκούμι (vegan)

Έρημος: Κρουασάν με λουκούμι (vegan) | Ανακαλύψτε απλές, νόστιμες και εύκολες οικογενειακές συνταγές | YUM

Άρχισα να φτιάχνω κουραμπιέδες με ραχάτ μετά από μια αποτυχημένη προσπάθεια να φτιάξω μπισκότα, μια μέρα που έκαψα ένα τηγάνι και έπεσε ένα γυάλινο μπολ στο πάτωμα, ευτυχώς δεν είχε τίποτα μέσα. Είχα να διαλέξω ανάμεσα στο να κλάψω και να βρω κάτι απλό και χορταστικό, που να με βοηθήσει να ξεπεράσω τη στεναχώρια μου, οπότε έβγαλα το βάζο με το ραχάτ από τις "έκτακτες ανάγκες" και άρχισα τη δουλειά. Δεν ξέρω γιατί, αλλά κάθε φορά που φτιάχνω κουραμπιέδες, κάνω χαμό στην κουζίνα, αλεύρι παντού, ραχάτ κομμένο στραβά, αλλά εξαφανίζονται γρήγορα από το κουτί. Η πρώτη παρτίδα δεν βγήκε τέλεια, έβαλα πολύ λάδι και ξέχασα να τα πασπαλίσω όσο ήταν ζεστά, ήταν καλά αλλά λίγο άγευστα, οπότε επιμείνω να τα δοκιμάζω μέχρι να βρω την ιδανική συνταγή.

Διαρκεί περίπου μία ώρα, συμπεριλαμβανομένου του χρόνου για να φουσκώσει η ζύμη και να καθαρίσω μετά. Βγαίνουν περίπου 40-45 μικροί κουραμπιέδες, αν δεν τους κάνεις μεγαλύτερους από το παλάμι. Νομίζω ότι φτάνουν για 4-5 κανονικούς ανθρώπους, ή δύο που τους αρέσουν πολύ. Δεν είναι τίποτα δύσκολο, μέτρια προς εύκολη, απλά χρειάζεται υπομονή με το φούσκωμα και να μην τους αφήσεις μόνοι τους πολύ στο φούρνο.

Τους φτιάχνω συχνά γιατί δεν είναι τίποτα απαιτητικό, δεν χρειάζεσαι περίπλοκα υλικά, μπορείς να τα φτιάξεις και χωρίς αυγά ή γάλα (γιατί τους φτιάχνω νηστίσιμους), και αν σου λείπει κάτι γλυκό που να κρατάει στο κουτί για μερικές μέρες, είναι ακριβώς αυτό που χρειάζεσαι. Επιπλέον, μπορείς να τα προσαρμόσεις όσο θέλεις, από γέμιση μέχρι άρωμα. Ο καλύτερος λόγος: φτιάχνονται με ό,τι έχεις στην αποθήκη, δεν χρειάζεται να αγχώνεσαι με υλικά που θα σου αδειάσουν το πορτοφόλι.

1. Ξεκινάω με τη ζάχαρη. Βάζω τη ζάχαρη σε μια κατσαρόλα με νερό, σε χαμηλή φωτιά, μόνο για να λιώσει, όχι να βράσει. Όταν είναι σχεδόν διαλυμένη, την αποσύρω και ρίχνω εκεί τη μαργαρίνη (εγώ την λιώνω νωρίτερα, στον φούρνο μικροκυμάτων, αλλά γίνεται και στη σόμπα). Ανακατεύω και ρίχνω το λάδι, τη βανίλια (μην είσαι τσιγκούνης αν θέλεις να μυρίζει ωραία) και αφήνω να κρυώσει, αλλά να μην σφίξει η μαργαρίνη, ξέρεις εσύ.

2. Εν τω μεταξύ, βάζω το αλεύρι σε ένα μεγάλο μπολ και ανακατεύω εκεί απευθείας και τη ξηρή μαγιά. Κάνω μια τρύπα στη μέση και ρίχνω το υγρό μείγμα, ενώ ανακατεύω με ένα ξύλινο κουτάλι. Μπορεί να φαίνεται μαλακό, αλλά μην πανικοβάλλεσαι – αν είναι πολύ κολλώδες, βάζεις μια κουταλιά αλεύρι μέχρι να μην κολλάει στα χέρια, αλλά μην το παραφορτώσεις, γιατί δεν θα φουσκώσει και οι κουραμπιέδες θα βγουν σκληροί.

3. Ζυμώνω για μερικά λεπτά, ώστε η ζύμη να είναι ελαστική, αλλά δεν προσπαθώ να σπάσω ρεκόρ δύναμης. Όταν νιώθω ότι είναι ομοιογενής και μαλακή, την αφήνω καλυμμένη να φουσκώσει για περίπου μισή ώρα, κάπου προστατευμένη από ρεύματα (εγώ την βάζω στον σβηστό φούρνο, για να μην την χτυπάει το κρύο). Μην φανταστείς ότι θα φουσκώσει όπως το ψωμί, απλά θα φουσκώσει λίγο, αρκετά για να την ανοίξεις πιο εύκολα.

4. Ετοιμάζω το ραχάτ – εδώ έχω διάφορα χρωματιστά υπολείμματα, πολλές φορές κόβω κύβους όσο το νύχι μου, αν είναι πολύ μαλακό το περνάω λίγο από αλεύρι, για να μην κολλάει. Μην βάλεις πολύ σε έναν κουραμπιέ, γιατί θα βγει έξω κατά το ψήσιμο και δεν θα ξεκολλήσει από το χαρτί. Μην προσπαθήσεις να το βάλεις σε λωρίδες, κόψ' το σε κύβους, έτσι νομίζω.

5. Χωρίζω τη ζύμη σε δύο μέρη, ανοίγω με τον πλάστη ένα φύλλο περίπου μισού εκατοστού – ούτε λεπτό, ούτε πολύ χοντρό. Με ένα μαχαίρι, κόβω μικρές τετράγωνες κομμάτια, περίπου 5x5 εκ., γίνεται και με ρολό πίτσας αν έχεις. Σε κάθε τετράγωνο, βάζω έναν κύβο ραχάτ και το τυλίγω, σαν πούρο. Τα άκρα τα πιέζω ή τα σπρώχνω κάτω από τον κουραμπιέ, για να μην βγει η γέμιση έξω.

6. Τα βάζω σε απόσταση σε ταψί με λαδόκολλα – δεν φουσκώνουν πολύ, αλλά για να μην κολλήσουν. Προθερμαίνω τον φούρνο στους 180 βαθμούς, βάζω το ταψί και τα αφήνω για περίπου 18-20 λεπτά. Τα κοιτάω, όταν ροδίσουν ελαφρώς στις άκρες, τα βγάζω. Μην τα αφήσεις να ροδίσουν πολύ, γίνονται πολύ τραγανά.

7. Τώρα η αγαπημένη μου στιγμή: όσο είναι ζεστά, τα περνάω από ζάχαρη άχνη. Εγώ φτιάχνω τη ζάχαρη άχνη στο σπίτι, σχεδόν πάντα – ρίχνω τη ζάχαρη σε ένα μύλο με μια κουταλιά κορν φλάουρ (ή αλεύρι καλαμποκιού, αν δεν έχω άλλο), αλέθω καλά και έτοιμο, δεν ξοδεύω λεφτά για αυτήν από το κατάστημα που κολλάει.

Η συμβουλή μου: μην τα αφήσεις να κρυώσουν τελείως πριν τα περάσεις από ζάχαρη, αλλιώς δεν κολλάει. Και μην βάλεις πολύ ραχάτ, όπως έκανα στην αρχή, γιατί θα βγει από τη ζύμη και θα κολλήσει τους κουραμπιέδες στο ταψί ή στο χαρτί, και θα τους χάσεις. Αν έχεις όρεξη, μπορείς να προσθέσεις ξύσμα λεμονιού στη ζύμη, μια πρέζα κανέλας ή ακόμα και λίγη ρούμι, ειδικά αν τους φτιάχνεις για ενήλικες.

Ταιριάζουν τέλεια με μαύρο τσάι ή δυνατό καφέ, αλλά και με κρύο φυτικό γάλα, αν θες κάτι πιο ελαφρύ. Έχω δοκιμάσει και με κομπόστα, ταιριάζει εκπληκτικά καλά. Αν φτιάχνεις μεγάλη ποσότητα, μπορείς να τους βάλεις δίπλα σε μια φρουτοσαλάτα ή, γιατί όχι, με μια κρέμα σιμιγδαλιού, αν αντέχει η καρδιά σου να τα μουλιάσουν εκεί τα παιδιά. Μια καλή επιλογή είναι να φτιάξεις διπλή δόση, γιατί εξαφανίζονται μέχρι την επόμενη μέρα.

Υπάρχουν πολλές παραλλαγές. Μπορείς να βάλεις παχύ μαρμελάδα, τριμμένα καρύδια ή ακόμα και τηγανητά μήλα (καλά στραγγισμένα!), αν δεν έχεις ραχάτ. Αν δεν σε ενδιαφέρει η νηστεία, μπορείς να βάλεις και βούτυρο αντί για μαργαρίνη ή λίγο γιαούρτι στη ζύμη, γίνονται πιο τρυφερά. Έχω δοκιμάσει και με μαρμελάδα, αλλά αν είναι πολύ μαλακή, τρέχει. Αν έχεις νηστίσιμη σοκολάτα, κόψε την σε κύβους και γίνεται το ίδιο. Στη γεύση μπορείς να πειραματιστείς: βανίλια, ρούμι, ξύσμα πορτοκαλιού, ό,τι σου αρέσει.

Με τι ταιριάζουν καλύτερα; Θα έλεγα σίγουρα με τον καφέ το πρωί, και ως σνακ για να πάρεις μαζί στη δουλειά ή στο σχολείο. Σε κρατούν χορτάτο και δεν θρυμματίζονται εύκολα, οπότε μπορείς να τους πάρεις και σε εκδρομή. Αν θέλεις να φτιάξεις μια εορταστική πιατέλα, ταιριάζουν καλά δίπλα σε σπιτικά μπισκότα ή γλυκά με φύλλα, για να μην είναι όλα κρέμα και αφρός.

Συχνές ερωτήσεις:
1. Μπορώ να χρησιμοποιήσω κάτι άλλο αντί για μαργαρίνη; Ναι, αν δεν νηστεύεις, το βούτυρο είναι η κλασική επιλογή, βγαίνουν ακόμα πιο τρυφερά. Μπορείς να δοκιμάσεις και με λάδι καρύδας, αλλά η υφή θα είναι λίγο διαφορετική και η γεύση θα αλλάξει.
2. Μπορεί να χρησιμοποιηθεί φρέσκια μαγιά; Ναι, απλά να τη διαλύσεις πρώτα σε χλιαρό νερό με ζάχαρη και να την αφήσεις να ενεργοποιηθεί για 10 λεπτά, στη συνέχεια να την προσθέσεις στο αλεύρι. Βάλε περίπου 10-12 γραμμάρια για αυτή τη δόση.
3. Αν δεν έχω ραχάτ, τι μπορώ να βάλω; Παχύ μαρμελάδα (όχι αυτή που τρέχει), καλά στραγγισμένη μαρμελάδα βύσσινου, τριμμένα καρύδια με λίγη ζάχαρη ή κομμάτια σοκολάτας. Μην περιορίζεσαι σε αυτά που λέω εγώ.
4. Πρέπει η ζύμη να φουσκώσει; Ναι και όχι. Αν θέλεις να είναι τρυφεροί και αφράτοι, το φούσκωμα βοηθά. Αν βιάζεσαι, μπορείς να το παραλείψεις, αλλά θα είναι λίγο πιο πυκνοί.
5. Χρειάζομαι μίξερ ή ρομπότ; Εγώ τα κάνω όλα με το χέρι, μου αρέσει να νιώθω τη ζύμη. Αν θέλεις να χρησιμοποιήσεις το ρομπότ κουζίνας, χρησιμοποίησε το γάντζο για τη ζύμη.
6. Μπορούν να καταψυχθούν; Ναι, μπορείς να καταψύξεις τους ψημένους κουραμπιέδες, ή ακόμα και τη ζυμωμένη ζύμη. Τους βγάζεις, τους αφήνεις να φτάσουν σε θερμοκρασία δωματίου, τους πασπαλίζεις και έτοιμοι.

Διατροφικές αξίες (εκτιμώμενες, για μια μερίδα 3-4 κομματιών): Περίπου 210-250 θερμίδες, εξαρτάται πόσο ραχάτ ή ζάχαρη άχνη χρησιμοποιείς. Είναι αρκετά πλούσιες σε υδατάνθρακες και λιπαρά (από τη μαργαρίνη και το λάδι), αλλά χωρίς αυγά ή γάλα είναι κάπως πιο εύπεπτες αν είσαι ευαίσθητος στη λακτόζη. Χωρίς χοληστερόλη, αρκετή ενέργεια, μέτρια ζάχαρη – αλλά, παρ' όλα αυτά, μην φας όλο το ταψί σε ένα γεύμα, γιατί δεν είναι σαλάτα. Για παιδιά ή σε δίαιτα: κόψε τις πιο μικρές, για να μην ξεπερνάς τις 80-100 θερμίδες ανά κομμάτι. Δεν είναι "υγιεινά" γλυκά όπως τα φρούτα, αλλά ούτε γεμάτα Ε- substances, αν προσέχεις τι ραχάτ και μαργαρίνη χρησιμοποιείς.

Πώς τα διατηρώ και τα ξαναζεσταίνω: Αυτοί οι κουραμπιέδες διατηρούνται 3-4 ημέρες σε κλειστό κουτί, σε θερμοκρασία δωματίου, όχι στο ψυγείο – εκεί σφίγγουν. Εγώ τους τυλίγω σε πετσέτα ή χαρτί, για να μην τραβήξουν υγρασία. Αν έχουν μείνει και έχουν στεγνώσει λίγο, τους βάζεις 1 λεπτό στον προθερμασμένο φούρνο (όχι στον φούρνο μικροκυμάτων, γιατί γίνονται περίεργοι) και μετά τους ξαναπασπαλίζεις με ζάχαρη. Δεν αντέχουν εβδομάδες όπως τα ξερά μπισκότα, αλλά κρατάνε την τρυφερότητά τους τουλάχιστον 3 ημέρες.

Υλικά και ρόλος:
αλεύρι – η βάση, δίνει δομή, μαζεύει τα πάντα μαζί
μαργαρίνη – φέρνει τρυφερότητα και "σώμα" στη ζύμη, την κρατάει μαλακή
λάδι – ελαστικοποιεί και βοηθά στην τρυφερότητα, να μην είναι σκληροί
νερό – το υγρό που συνδέει, λιώνει τη ζάχαρη, βοηθά στο φούσκωμα
ζάχαρη – γλυκαντικό, αλλά τρέφει και τη μαγιά
ξηρή μαγιά – κάνει τη ζύμη να φουσκώνει εύκολα, αερίζει
άρωμα βανίλιας – για ευχάριστη μυρωδιά και γεύση
ραχάτ – κλασική γέμιση, γλυκιά, χρωματιστή, κρατά το κουραμπιέ ενδιαφέρον
ζάχαρη άχνη – για εμφάνιση και επιπλέον γλυκύτητα, κολλάει καλά όσο είναι ζεστοί

 Συστατικά: 300 γρ αλεύρι, 100 γρ μαργαρίνη, 100 ml λάδι, 100 ml νερό, 4 κουταλιές ζάχαρη, 1/2 πακέτο ξηρή μαγιά, εκχύλισμα βανίλιας, λουκούμι, ζάχαρη άχνη

 Ετικέτεςκρουασάν με τουρκική γλυκιά συνταγές νηστείας

Κρουασάν με λουκούμι (vegan)
Έρημος: Κρουασάν με λουκούμι (vegan) | Ανακαλύψτε απλές, νόστιμες και εύκολες οικογενειακές συνταγές | YUM