Κέικ με μήλα και φυστίκια (vegan)
Συνήθως φτιάχνω αυτό το κέικ όταν έχω μήλα που δεν τελειώνουν από την φρουτιέρα και δεν έχω διάθεση για περίπλοκα επιδόρπια. Έχω δοκιμάσει διάφορους συνδυασμούς, αλλά η εκδοχή με τα φυστίκια παρέμεινε η αγαπημένη της οικογένειας. Βγαίνει λίγο υγρό και διατηρείται καλά, ενώ τα υλικά είναι εύκολα διαθέσιμα, χωρίς περιττές προσθήκες.
Γρήγορες πληροφορίες
Συνολικός χρόνος: περίπου 1 ώρα και 20 λεπτά
Μερίδες: 2 μεσαία κέικ ή 1 μεγάλο κέικ + 1 φόρμα για κέικ
Δυσκολία: εύκολο
Υλικά
2 φλιτζάνια ανθρακούχο μεταλλικό νερό (περίπου 500 ml)
2 φλιτζάνια ζάχαρη (400 g)
1/2 φλιτζάνι ουδέτερο λάδι (120 ml, χρησιμοποιώ ηλιέλαιο)
530 g λευκό αλεύρι
2 μέτρια μήλα (περίπου 350 g μετά τον καθαρισμό)
60 g αλάτι φυστίκια
1 φακελάκι μπέικιν πάουντερ (10 g)
3 κουταλιές σούπας κακάο (περίπου 30 g)
μια πρέζα αλάτι
ξύσμα από ένα πορτοκάλι (μόνο το πορτοκαλί μέρος)
2 κουταλιές σούπας λικέρ αμαρέτο (ή άλλο λικέρ, προαιρετικά)
απλή βανίλια γλάσο (αγορασμένο ή φτιαγμένο γρήγορα στο σπίτι)
διακοσμητικές καρδιές για διακόσμηση (προαιρετικά)
Μέθοδος παρασκευής
1. Σε ένα μεγάλο μπολ βάζω το ανθρακούχο νερό, το λάδι και τη ζάχαρη. Ανακατεύω με το σύρμα για μερικά λεπτά, μέχρι να διαλυθεί η ζάχαρη εν μέρει. Δεν χρειάζεται να λιώσει εντελώς, απλά να μην υπάρχουν ορατοί κόκκοι.
2. Κοσκινίζω το αλεύρι απευθείας πάνω από το υγρό μείγμα, στη συνέχεια προσθέτω το μπέικιν πάουντερ και το αλάτι. Ανακατεύω απαλά, χωρίς να χτυπάω πολύ, μόνο μέχρι να ομογενοποιηθούν. Δεν χρησιμοποιώ μίξερ, δουλεύει καλύτερα με το σύρμα.
3. Προσθέτω το ξύσμα πορτοκαλιού, το αμαρέτο και το κακάο. Ανακατεύω ξανά, όχι πολύ, ώστε το κέικ να μην βγει πυκνό.
4. Καθαρίζω τα μήλα, τα τρίβω σε χοντρό τρίφτη και τα προσθέτω απευθείας στο μείγμα. Τα σφίγγω λίγο με το χέρι, μόνο αν είναι πολύ ζουμερά, αλλιώς τα αφήνω έτσι.
5. Κόβω τα φυστίκια με το μαχαίρι σε κομμάτια όχι πολύ μικρά. Τα προσθέτω και αυτά στο μείγμα. Ανακατεύω με σπάτουλα σιλικόνης ή κουτάλι, απαλά, μόνο για να κατανεμηθούν καλά.
6. Ετοιμάζω τις φόρμες: αλείφω με λίγο μαργαρίνη (ή λάδι) και στρώνω με χαρτί ψησίματος. Για τη φόρμα σιλικόνης δεν αλείφω και δεν βάζω χαρτί.
7. Μοιράζω τη ζύμη σε δύο ταψιά (ή ένα κέικ και μία φόρμα). Δεν πρέπει να ξεπερνάω το 3/4 του ύψους της φόρμας.
8. Βάζω τα ταψιά σε προθερμασμένο φούρνο στους 200°C (πάνω-κάτω), τα πρώτα 5 λεπτά σε αυτή τη θερμοκρασία, στη συνέχεια χαμηλώνω στους 170°C και αφήνω για περίπου 50-55 λεπτά. Ελέγχω με οδοντογλυφίδα προς το τέλος, πρέπει να βγει στεγνή.
9. Βγάζω τα κέικ από το φούρνο και τα αφήνω να κρυώσουν για 10-15 λεπτά στις φόρμες, στη συνέχεια τα βγάζω σε μια σχάρα.
10. Για το γλάσο, ζεσταίνω τη βανίλια σε μπεν μαρί. Όταν το κέικ είναι εντελώς κρύο, ρίχνω το γλάσο με μια κουτάλα και πασπαλίζω καρδιές ή άλλη διακόσμηση, αν έχω διάθεση.
Γιατί φτιάχνω αυτή τη συνταγή συχνά
Είναι γρήγορη, δεν λερώνω πολλά σκεύη και δεν έχει δύσκολα υλικά να βρω. Είναι κατάλληλη για νηστεία ή όταν θέλω κάτι χωρίς αυγά ή γαλακτοκομικά. Κόβεται καλά, δεν θρυμματίζεται και παραμένει νόστιμο για μερικές ημέρες σε θερμοκρασία δωματίου. Μπορείτε να πάρετε φέτες μαζί σας ή να το φάτε το πρωί με καφέ.
Συμβουλές
- Τα μήλα μπορούν να χρησιμοποιηθούν και με τη φλούδα αν είναι βιολογικά ή πλυμένα καλά.
- Αν χρησιμοποιείτε αλεύρι τύπου 000, μπορεί να χρειαστεί 1-2 κουταλιές παραπάνω, ανάλογα με το μέγεθος των μήλων.
- Το καλής ποιότητας κακάο δίνει πιο όμορφο χρώμα και πιο έντονη γεύση.
- Δεν προτείνω το μίξερ, το κέικ γίνεται πολύ πυκνό.
- Είναι σημαντικό να μην ανοίξετε το φούρνο στα πρώτα 35-40 λεπτά.
Αντικαταστάσεις
- Το αμαρέτο μπορεί να παραλειφθεί ή να αντικατασταθεί με εκχύλισμα αμυγδάλου ή λίγο ρούμι.
- Η ζάχαρη μπορεί να αντικατασταθεί με καστανή ζάχαρη, δεν επηρεάζει την υφή.
- Τα φυστίκια μπορούν να αντικατασταθούν με καρύδια ή φουντούκια.
- Για το γλάσο, αν δεν έχετε βανίλια, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε λιωμένη μαύρη σοκολάτα.
Παραλλαγές
- Μπορείτε να προσθέσετε σταφίδες ή αποξηραμένα κράνα (μια χούφτα), αλλά πρέπει να τα μουλιάσετε πρώτα.
- Αν θέλετε το κέικ πιο «αέρινο», βάλτε και μια κουταλιά ξίδι στο τέλος, αφού βάλετε το μπέικιν πάουντερ.
- Μπορεί να γίνει και μόνο με μήλα, χωρίς κακάο και φυστίκια, για μια απλή εκδοχή.
Ιδέες σερβιρίσματος
- Είναι καλό σκέτο, με καφέ ή τσάι.
- Μπορεί να κοπεί σε κύβους και να σερβιριστεί με φυτικό γιαούρτι.
- Αν μείνει στεγνό, μπορείτε να το μετατρέψετε σε μια μορφή πουτίγκας ψωμιού.
Συχνές ερωτήσεις
Μπορώ να καταψύχω το κέικ;
Ναι, μπορεί να καταψυχθεί σε φέτες, σε σακούλες, για έως 2 μήνες. Αφήστε να ξεπαγώσει σε θερμοκρασία δωματίου.
Μπορώ να χρησιμοποιήσω ολικής αλέσεως αλεύρι;
Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε μισό ολικής αλέσεως αλεύρι, αλλά θα βγει πιο πυκνό. Δεν προτείνω 100% ολικής αλέσεως.
Πόσο γλυκά πρέπει να είναι τα μήλα;
Δεν έχει πολύ σημασία, αλλά αν είναι ξινά μπορείτε να μειώσετε τη ζάχαρη κατά 10-20%. Χρησιμοποιώ ότι έχω διαθέσιμο.
Μπορώ να παραλείψω το γλάσο;
Ναι. Χωρίς γλάσο, το κέικ παραμένει νόστιμο και δεν χρειάζεται απαραίτητα διακόσμηση.
Διατροφικές αξίες (ανά φέτα, εκτίμηση για 1 από 24 φέτες από 2 κέικ)
Θερμίδες: περίπου 170 kcal
Πρωτεΐνες: 2 g
Υδατάνθρακες: 34 g
Λίπη: 4 g
Ζάχαρη: 15 g
Ίνες: 1 g
Είναι μια συνταγή μέτριας θερμιδικής αξίας, οι υδατάνθρακες προέρχονται κυρίως από το αλεύρι και τη ζάχαρη, τα λίπη από το λάδι και τα φυστίκια. Για μια πιο ελαφριά εκδοχή, μπορείτε να μειώσετε τη ζάχαρη κατά 20%.
Αποθήκευση και επαναθέρμανση
Το κέικ διατηρείται καλά σε θερμοκρασία δωματίου, τυλιγμένο σε χαρτί ψησίματος και τοποθετημένο σε ένα κουτί ή κάτω από μια πετσέτα, για έως 4 ημέρες. Για μια πιο φρέσκια υφή, μπορείτε να ζεστάνετε μια φέτα στο φούρνο μικροκυμάτων για 10-15 δευτερόλεπτα. Εάν το κρατάτε στο ψυγείο, αφήστε το σε θερμοκρασία δωματίου για 30 λεπτά πριν σερβίρετε.
Σε ένα μπολ, ανακατεύουμε με έναν αυγοδάρτη το μεταλλικό νερό, το λάδι και τη ζάχαρη μέχρι να διαλυθεί λίγο η τελευταία. Κοσκινίζουμε το αλεύρι, το αναμειγνύουμε με το μπέικιν πάουντερ και το αλάτι και το ενσωματώνουμε απαλά πάνω από το υγρό. Προσθέτουμε την τριμμένη φλούδα πορτοκαλιού, το αμαρέτο, το κακάο και ανακατεύουμε μέχρι να ομογενοποιηθεί. Πλένουμε τα μήλα, τα ξεφλουδίζουμε και τα τρίβουμε σε χοντρό τρίφτη. Κόβουμε τα φιστίκια με ένα μαχαίρι, αλλά πολύ λίγο. Ενσωματώνουμε τα μήλα στο μείγμα παραπάνω, μετά τα φιστίκια, ανακατεύοντας απαλά με μια σιλικόνη σπάτουλα. Λαδώνουμε δύο ταψιά με μαργαρίνη, τα στρώνουμε με λαδόκολλα (χρησιμοποίησα ένα για κέικ και ένα για κέικ σιλικόνης) και ρίχνουμε τη μισή ποσότητα του μείγματος σε κάθε ένα. Τα τοποθετούμε σε προθερμασμένο φούρνο, τα πρώτα 5 λεπτά σε υψηλότερη θερμοκρασία και μετά σε θερμοκρασία για περίπου 50 λεπτά. Κάνουμε τη δοκιμή με την οδοντογλυφίδα και αν είναι ψημένα, τα βγάζουμε από το φούρνο και τα αφήνουμε να κρυώσουν. Λιώνουμε την επικάλυψη σε μπεν μαρί, στη συνέχεια με ένα κουτάλι την βάζουμε πάνω στα κρύα κέικ. Από πάνω, πασπαλίζουμε μερικές διακοσμητικές καρδιές και τα αφήνουμε να κρυώσουν μέχρι να σφίξει η επικάλυψη. Καλή όρεξη!
Συστατικά: 2 φλιτζάνια μεταλλικό νερό, 1/2 φλιτζάνι λάδι, 2 μέτρια μήλα, 60 γρ φυστίκια, 2 φλιτζάνια ζάχαρη, 1 φακελάκι μπέικιν πάουντερ, μια πρέζα αλάτι, 3 κουταλιές κακάο, τριμμένη φλούδα πορτοκαλιού, 2 κουταλιές αμaretto, 530 γρ αλεύρι, μια σταγόνα γλάσο βανίλιας, διακοσμητικές καρδιές.
Ετικέτες: ελέγξτε μηλόπιτα έλεγχος ανάρτησης